Reisverslag Spanje/Portugal 2017

14 januari 2017

Op mijn 67ste verjaardag vertrokken we om 7.30 uur. Vooraf hadden we veelvuldig naar de weervoorspellingen gekeken en hadden besloten vanwege de sneeuwval de oostelijke route naar het zuiden niet te nemen. Via de A4 zijn we richting Bergen op Zoom gereden en werden verrast door hagelbuien bij Rotterdam. Daarna werd het mooier. Na 125 km waren we in België en al snel reden we op de ring om Antwerpen. Er was nog weinig verkeer maar wel sneeuw. Na 258 km passeerden we de Franse grens en namen na Lille de tolweg, omdat we zo snel mogelijk door koud Frankrijk wilden rijden. We reden door tot de camperplaats (CP) Mery sur Cher (N47,24586 E 1,98989). Omdat het terrein door de regen en sneeuw drassig was, hebben we de camper op het parkeerterrein er voor neergezet. De voorzieningen waren afgesloten. Afgelegde afstand 723 km.

15 januari 2017

Rond 7 uur zijn we opgestaan en om 8.15 uur vertrokken. Toen ik de hond uitliet, reden er strooiwagens langs. Maar de wegen waren goed begaanbaar. Omdat de route via Limoges/Toulouse de hele dag regen gaf, besloten we via de A75 naar het zuiden rijden, hoewel de temperatuur daar rond het vriespunt was en dus geen neerslag. We gokten erop dat de wegen begaanbaar zouden zijn. Naar Clermont Ferrand waren de wegen goed, alleen hadden we veel last van opspattende pekel. Vlak voor de brug van Millau hebben we geluncht en de ramen en spiegels schoongemaakt. Op deze weg was in veel gevallen de linker rijbaan sneeuwvrij. Via de hangbrug van Millau zijn we doorgereden naar zonnig, maar koud Meze, waar we belandden bij een France Passion (FP) adres: wijnboer Morin Langaran. Afgelegde afstand 559 km.

16 januari 2017

Na het ontbijt hebben we wijn gehaald. Daarna hebben we de reis naar Spanje via Agde en Beziers vervolgd. Bij Perpignan zijn we de tolweg opgegaan. De weg over de Pyreneeën was gemakkelijk. Er was wel veel vrachtverkeer, maar het weer was goed. We zijn beland op de gratis CP in Caldes de Malvella (N41.83929 E 2,8117). ’s Middags hebben we eerst hebben we eerst de pekel van de camper gewassen en hebben daarna door het stadje gewandeld en ruïnes van het oude Romeinse badhuis bezichtigd. Vandaag was het overdag 10°. Afgelegde afstand 254 km.

17 januari 2017

Na een onrustige nacht vanwege storm en daardoor vallende takken en een schuddende camper vertrokken we naar Cambrils Playa y Fiesta (N41.04688 E 0,99407). We vonden weer een plekje direct aan zee en konden al gauw met de jas aan in de zon zitten. Vandaag 8°. Afgelegde afstand 205 km. 18/1 Vanwege de vorst van afgelopen nacht was het water afgesloten. Om 10 uur kwam de zon achter de camper langs en konden we weer (uit de wind) lekker buiten zitten tot een uur of 4. Vandaag 8°. 19/1 Vandaag hadden we minder weer. De hele dag bewolkt en geen zon. We hebben dan ook voornamelijk binnen gezeten. Vandaag 10°. ’s Middags Leidenaars ontmoet die uit San Fulgencio kwamen en onderweg hoosbuien hadden gehad. Wij zaten precies boven het front. Afgelegde afstand 205 km.

21 januari 2017

Vandaag weer een sombere dag met hoog water. De zee liep zelfs de paden op. Omdat het in het zuiden niet beter was, besloten we naar de camping Llona (18E) in Cambrils zelf te gaan. Het was een mooie camping. Helaas weigerde de tv dienst. Ik ben nog op zoek geweest naar een receiver, maar het was zaterdag na 16.00 uur en dus waren de winkels dicht. Geen " Wie is de Mol" en geen Studio Sport. Morgen gaan we naar Daimus. Hopelijk is daar een reparateur te vinden. Afgelegde afstand 5 km.

22 januari 2017

Vanmorgen zijn we vertrokken naar Daimus. Onderweg was er weinig verkeer met af en toe bui. Via de mooie route N340/A7 reden we richting Gandia. Vervolgens begon het te regenen. In Daimus aangekomen begon het te storten. Op de camperplaats (N39,96998 W 0,14542) stonden veel plassen. We hadden de een na laatste plaats zonder elektra en geen tv. Morgen dan maar verder. Afgelegde afstand 339 km.

23 januari 2017

Na een loopje naar de bakker en ontbijt zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe ontvanger voor de tv. Na 2 zaken te hebben geprobeerd zijn we uiteindelijk terecht gekomen bij Costa by Satellite SL in Benijofar. We belden daar naar de cp in San Fulgencio, waar we de laatste plaats konden bespreken. Vervolgens zijn we daar naar toe gereden. We troffen een prima cp (N 38,12085 W 0,66016) en konden nog even buiten zitten. Afgelegde afstand 230 km. We zijn hier 27 dagen gebleven. Af en toe hadden we heerlijk weer. We zijn regelmatig uit eten geweest. Van hieruit heb ik regelmatig fietstochten gemaakt. Onze vrienden Nel en Nico kwamen de 26ste uit Nederland. Tijdens de laatste week ging de LNB kop kapot. Ik heb een nieuwe gehaald bij Costa. Tijdens de terugrit is de kabel losgeschoten en hadden we dus nog geen beeld. Een Duitse camperaar lost dit soort problemen op en trekt een half jaar langs de Costa del Sol en een half jaar langs de Moezel. Hij heeft de boel op een deugdelijke manier hersteld. Hierdoor konden we weer tv kijken.

19 februari 2017

Na 27 nachten zijn we eindelijk vertrokken richting Almerimar, een tocht van 360 km. We zien wel waar we uitkomen. Omdat het rustig was op de weg kwamen we rond half 2 aan. Er stond een ferme wind. We hebben geboekt voor 2 nachten op de redelijk nieuwe cp (N 36,70754 W 2,809062). Omdat het telefoonabonnement was afgelopen wilden we met de bus naar El Ejido. Helaas mocht de hond niet mee in de bus. Daarom ben ik alleen gegaan. Astra 3 werkte hier al niet meer. Afgelegde afstand 367 km.

22 februari 2017

Na 2 windere nachten zonder tv vanwege de wind eindelijk een nacht zonder wind. Het was een verademing. We besloten te vertrekken naar Calahonda (N 36,70026 W 3,41566) een gedoogplek aan het strand. Nel en Nico voegden zich hier weer bij ons. Er is minder zon dan voorspeld was, maar dat was al zo sinds zondag door de zeedamp. Calahonda is een leuk dorpje met zelfs een markt op zaterdag. Je kon er heerlijk eten in het plaatselijke tapasrestaurant. Afgelegde afstand 74 km.

27 februari 2017

Na 5 heerlijke dagen in Calahonda besloten we te vertrekken naar het natuurpark boven Ardales, zo’n 169 km verderop. Via de Lidl in Rincon reden we bij Malaga de bergen in over een weg waar je 40 km per uur mocht rijden. Bij het stuwmeer was het erg druk vanwege het feest van Andalusie op 28/2. Spanje had 3 dagen vrij, er was geen vrije parkeerplek te vinden. We besloten te wachten op Nel en Nico die later waren vertrokken. Gezamenlijk reden we via een weg langs El Chorro, een plaatsje dat veel wordt gebruikt voor filmopnames. We moesten, omdat een weg was opgebroken, via kleine bergweggetjes naar Alora. Onderweg was opeens de weg onderbroken doordat een brug was weggeslagen in 2012. De doorgaande weg leidde ons via een rivierbedding en daarna via het talud van de weg omhoog  weer op de oorspronkelijke weg. Dat was een hachelijke onderneming. Na 3 keer lukte het mij de helling op te komen. In Alora stelden de cp’s niet veel voor. We besloten daarom naar Los Alamos te gaan, naar een door Nederlanders beheerde cp    ( N 36.86378 W 4.68489). Afgelegde afstand 219 km.

28 februari 2017

's Morgens besloten we tot de lunch te wachten voor we vertrokken. Uiteindelijk werd het na de lunch, het bleef koud en nodigde niet uit te blijven. We vertrokken naar Marchena, een ritje van 1 ½ uur. We vertrokken eerder dan N&N maar reden bij de afslag naar Ronda verkeerd en moesten 8 km omrijden. We besloten te keren en de eerst aangegeven weg te nemen. Toen we die rotonde opreden, reed er voor ons een camper, gevolgd door een aantal auto's in langzaam tempo die op de brug stopte. Het bleken N&N te zijn die een raar gebrom hoorden na een plof. We zijn met z'n vieren langzaam doorgereden naar Teba bij een benzinestation. Nico belde met de SOS dienst van de verzekering. Er was nogal wat tijd nodig om uit te leggen waar we ons bevonden, want de SOS dienst had niets aan coördinaten. Wij wasten ondertussen de camper in de wasserette voor 5 euro en hebben ook de ruitenwissers vervangen. Daarna hebben we op de Spaanse hulpdienst gewacht (In Spanje stuurt men geen wegenwacht als je pech hebt, maar een autoambulance). Vanwege de feestdag kwam deze pas de volgende dag. We besloten maar een nachtje bij het benzinestation te blijven. Afgelegde afstand 58 km.

1 maart 2017

De nacht was zeer onrustig en we waren dan ook vroeg wakker door hondengeblaf. Om 9.15 uur kwam de autoambulance, met helaas maar een plek voor een passagier. Dus werd er een taxi geregeld, maar daar moest lang op gewacht worden. Hoewel er een Fiat garage op 39 km afstand was, bleek de SOS hulpdienst een contract te hebben met een garage op 110 km afstand in Mijas. Rond 11.15 uur vertrokken N&N naar Mijas, hun camper achterna. Wij vertrokken daarna naar de cp in Matalascanas ( N 36.9836 W 6,52912). Er was nog een plek vrij, niet zo mooi als Calahonda, maar we hadden wel lekker weer. Afgelegde afstand 235 km.

3 maart 2017

Na 2 dagen Matalascanas werd slechter weer voorspeld voor het weekeinde. We vertrokken naar een plaats met een harde ondergrond. Via Mazagon (water bijgevuld en boodschappen gedaan) naar Huelva bij de haven vertrokken. Het was inmiddels noodweer, waardoor de plek niet aantrekkelijk leek. Bovendien was het druk met verkeer. Dan maar door naar Portugal! Na het inchecken voor de tolweg reden we naar de cp in Castro Marim (N 37,22037 W 7,44463). Hier waren nog twee plekken vrij. We namen de plek met de minste wateroverlast. Het was wel modderig, maar beter dan op het grote terrein. 's Middags voegden N&N zich weer bij ons. We hebben een wandeling gemaakt door het uitgestorven dorpje en langs de historische bezienswaardigheden. Afgelegde afstand 126 km.

4 maart 2017

We besloten nog een dag te blijven. N&N vertrokken naar Vila Real de San Antonio. Rond 11.15 uur belde Nico op dat ze in Manta Rota stonden en dat daar nog een plek vrij was. Die konden ze voor ons reserveren. Ze hadden stoelen neergezet en wij zijn erheen gespoed. 15 minuten later stonden we op de cp in Manta Rota ( N 37.16508 W 7,52087). Afgelegde afstand 17 km.

Na zaterdag (4/3) klaarde het weer op en zijn we zelfs een paar dagen naar het strand geweest. We hebben een fietstochtje gemaakt naar Monto Gordo. Ik heb een aantal ritjes gemaakt in de omgeving op mijn mountainbike. De laatste dagen was er veel wind en zaten we uit de wind voor de camper.

14 maart 2017

Omdat we vandaag verder wilden en de bakker laat was, ontbeten we met crackers en snijkoek. We vertrokken daarna naar Falesia. We namen de N 125 en de N 270, rustige wegen. Helaas was de cp in Falesia “completo”. Vervolgens zijn we gaan kijken in Paderna, 14 km verderop. Deze cp lag vlak bij de tolweg. Weinig aantrekkelijk. Daarom zijn we doorgereden naar Parque de Gale nog eens 17 km verder. Daar was nog een plek vrij, die we dan ook namen. Tijdens onze wandeling door het dorp kwamen we N&N weer tegen die naar Almacao de Pera gingen. Afgelegde afstand 114 km.

15 maart 2017

's Ochtends zijn we vroeg vertrokken en om 9.45 uur kwamen in de regen aan op de cv in Silves (N 37,18722 W 8,45158). In de loop van de dag werd het droog. N &N kwamen ook naar Silves. 16/3 was het prima weer. Op 22/3 hebben we de kachel weer te voorschijn gehaald, het werd kouder en kouder. We hadden vier dagen een dip in het weer met regen en wind. In Nederland was het warmer. Afgelegde afstand 19 km.

27 maart 2017

Op maandag vertrokken we samen naar Falesia of Manta Rota. Het werd Falesia (N 37,09036 W 8,16044). Er waren nog 2 plekken vrij. Eerst stonden we achter het bureau, waar we last hadden van de wasmachine en -droger. De beheerder zei dat we de volgende dag mochten verhuizen naar de overkant van het pad. Het weer werd ook steeds beter. Vandaag 18`. Afgelegde afstand 42 km.

30 maart 2017

Na 3 dagen zijn we verder getrokken naar de cp Evora (N 38,56667 E 7,90667). N&N gingen daar ook heen. 's Middags de stad bezichtigd onder andere het Museo Dos Osses, waar een kapel is ingericht met botten, die afkomstig waren van de plaatselijke begraafplaats. Boven de ingang van de kapel staat: "Zij die ons zijn voorgegaan". Na de wandeling zijn we verdwaald, omdat de coördinaten van de cp niet overeenkwamen met de straatnaam. Na een flinke extra wandeling kwamen we alsnog bij de camper aan. Afgelegde afstand 222 km.

31 maart 2017

Na Evora vertrokken we naar Evora Monte waar we een Acsi camping opzochten. Het was een mooie camping met zwembad. In de omgeving was er een mooi wandel- uitlaatgebied voor de hond. We hadden er goed weer met af en toe een wolk. Zaterdag 1 april was het iets kouder 19°. Rond 11 uur zijn we begonnen aan de 8 km lange wandeling. Onderweg, tussen de kurkeiken, stond een schaap met een lammetje, dat net was geboren, helemaal alleen. ´s Middags was het happy hour. Iedereen nam eigen glas en drank mee. Het was best gezellig met voornamelijk Engelsen. Gereden afstand 36 km.

2 april 2017.

Na betaling van 24 euro vertrokken we naar een camping in Avis (N39,05648 W 7,91169), waar N&N stonden. Het was een prima camping met mooi uitzicht op het meer met karpers en een groot schildpad en overvliegende roofvogels. Het was erg rustig Avis is een oud plaatsje op 3 kilometer afstand. Het weer was prachtig deze week tussen 22 en 25°. Afgelegde afstand 56 km.

6 april 2017

Na 4 prachtige dagen zijn we vertrokken naar de cp in Ponte de Sor (N 39,24996 W 8,00824). Het zou de laatste dag met N&N worden. We hebben heerlijk gegeten in Barril (varkensvlees met kokkels, een heerlijke combinatie). Afgelegde afstand 34 km.

7 april 2017

Na te hebben getankt voor 1,12 per liter zijn we vertrokken naar de cp in Povoa ( N39,48394 W 7,5476). Naast de plaatsen op de aangelegde cp kon men ook gebruik maken van het terrein aan het water. Er kwam op zaterdagmorgen een bakker langs. ´s Middags kwamen er jongelui met kratten bier en autoradio´s. Rond 21.00 uur vertrokken ze weer. We besloten de eventuele rustverstoring op zondagmiddag niet af te wachten. Afgelegde afstand 63 km.

9 april 2017

We besloten op zondag naar Caceres te gaan. Na een rit van 139 km over een mooie weg, kwamen rond de middag in de stad aan. De cp was overbezet, maar aan de overkant van de weg had ik een onverharde parkeerplaats gezien waar ook campers stonden. Hier hebben we overnacht, nadat we eerst in stad naar de processies van de Semana Santa te hebben gekeken. Een fantastische happening. In een tapasbarretje hebben we heerlijke tapas gegeten. Afgelegde afstand 139 km.

10 april 2017

Na een bakker te hebben gezocht en te hebben ontbeten zijn we doorgetrokken naar Plasensia, waar een Acsicamping was. Helaas voor ons was het kortingstarief in verband met de Paasweek niet van toepassing ( 19,70). Het was een zanderige camping met veel Spanjaarden die dit weekeinde erop uittrokken om hun extra vrije dagen te benutten. Morgen maar weer verder. Wel lekker weer 26 gr. Afgelegde afstand 78 km.

11 april 2017

We besloten naar Terradillos te gaan, maar eerst wilden we het park waar de vale gier zijn nesten had te bekijken. Na 16 km te hebben gereden hadden we de ingang nog niet gevonden. Dat kan je toch beter met een jeep doen. Dan maar naar de eindbestemming (N 40,88056 W 5,58293). We waren de eersten. 's Avonds stonden er 8 campers. 's Middags hebben we gegeten in een restaurant aan de overkant van de nabij gelegen rotonde. Het menu del dia kostte 9 euro en bestond uit drie gangen. Het was 25 gr op 885 meter hoogte. Afgelegde afstand 163 km.

12 april 2017

Na een stille nacht zijn we 's morgens vroeg vertrokken. Ons doel was de cp in Palencia (N 42.00392 W 4,53465). We hadden een rustige plek op een hoek en zijn na aankomst de stad in geweest. 's Avonds was er weer een processie op Plaza Major. De eenvoudige gratis cp liep 's avonds vol. Hoewel er maar 23 plaatsen zijn, stonden er 's avonds 49, waarschijnlijk vanwege de drie vrije dagen voor de Spanjaarden. We zijn er twee dagen gebleven. De tweede nacht waren de honden van de achterburen erg luidruchtig. Er stonden toen 46 campers. 's Middags weer lekker op terras gezeten in de zon en heerlijke Rioja gedronken met bijbehorende tapas. Afgelegde afstand 193 km.

14 april 2017

Op Goede Vrijdag vertrokken we naar Elciego of Eltziego in het Baskisch. De gratis cp lag midden in de Riojastreek (N 42,51493 W 2,6158). Het is een klein stadje met een hotel dat ontworpen is door de architect van het Guggenheimmuseum in Bilbao. De stijl en het materiaal is herkenbaar. Ook in dit plaatsje was 's avonds een processie, nu met de gemeenteleden van de plaatselijke kerk die na afloop van de viering een rondje over het plein deden. Op het plein zat veel publiek dat alvast een glas wijn dronk. Afgelegde afstand 197 km.

15 april 2017.

Vandaag verlaten we Spanje via Pamplona over de pelgrimsroute door de Pyreneeën. Na een mooie maar bochtige weg kwamen we uiteindelijk aan in Saint Jean Pied de Port. Hier hebben we de camper op een overvolle (Paasweekeinde) camperplaats neergezet ( N 43.16502 W 1,23182). Het is een gezellig plaatsje met veel toeristische winkeltjes. Mooi om het een keer gezien en gedaan te hebben.  Zoals te zien is op de foto was het weer onaangenaam. Afgelegde afstand 192 km.

16 april 2017

We vertrekken vandaag naar Salies de Bearn, naar een nieuwe cp ( N43,47319 W 0,93395) voor 7,20. Helaas deed de vidange het niet, maar we konden lozen in een put bij de nabij gelegen zoutwinning. Hier in Salies hadden we weer heerlijk weer. We konden in het stadje heerlijk op het terras zitten, maar alles was wel veel duurder dan Spanje en Portugal. De volgende dag heb ik een mooie, maar inspannende fietstocht gemaakt door de uitlopers van de Pyreneeën. Afgelegde afstand 53 km.

18 april 2017

We vertrokken noordwaarts en stopten op een cp in Labastide d'Armagnac ( N 43,97208 W 0,18585). Het is een prachtige camperplaats waar je het wel even kan uithouden. 's Middags hebben we het verlaten dorpje bezocht. Vandaag kregen we het bericht dat onze (schoon)moeder in een verzorgingstehuis is opgenomen. We besloten om in 2 dagen naar huis te rijden. Afgelegde afstand 106 km.

19 april 2017

We zijn vroeg opgestaan en vertrokken. De grond was nog bevroren. Via Bergerac (voor wijnaankoop) zijn we bij Perigeux de tolweg opgegaan. We stopten op gratis cp bij camping in La Ferte St. Aubin (N 47,72547 W 1,93595). Afgelegde afstand 591 km.

20 april 2017

Hoewel het erg stil was, hebben we slecht geslapen. Om zes uur werd een geparkeerde bus gestart en die moest lange tijd warmlopen. Via de D20 naar Orleans en vandaar de tolweg op naar Parijs. Tot Parijs was het een rustige route. Daar begon een file, die ons 50 minuten kostte. Na Parijs hebben we de tolweg naar boven genomen. We namen de route om Lille. Bij Antwerpen was het ook erg druk vanwege een ongeluk. Uiteindelijk hebben we de Liefkenshoektunnel ( 6 euro) genomen. Daarna was het overal file. Om 19.00 uur waren we thuis na een reis vandaag van 693 km en in totaal van 6413 kilometer. Gemiddelde benzineverbruik 1: 10.