Reisverslag van rondrit door Provence najaar 2014

Op 19 september 2014 rond 10.45 uur zijn we vertrokken richting zuiden. Dit keer was Frankrijk de bestemming zolang als het daar mooi weer zou blijven. Het plan was om niet verder te reizen dan Blegny (N50.41.10 E5.43.25), net onder Luik in Belgie waar een gratis camperplaats (CP) is bij een oude kolenmijn. Even na 14.00 uur kwamen we daar aan. Na de lunch zijn we het dorp ingelopen wat een aardige klimpartij was, omdat je hier al in de Ardennen zit. De afdaling terug naar de camper was gemakkelijker. Onderweg hebben we tape gekocht voor Arma’s gekneusde rib. Hopen dat het helpt. De dames van de apotheek bleken geen Nederlands te (willen) spreken. Lastig hoor, zo dichtbij Nederland, maar goed het ligt gevoelig in deze streek. Afgelegde afstand 251 km.

20 september 2014

Omdat er een Schnautzerwedstrijd was, werden we vroeg wakker door het geblaf van de honden en ook van het gezang van de vogeltjes in de heg.  Via Luxemburg en Metz zijn we aangekomen in Pont a Mousson (N48.54.7 E6.3.45). ’s Middags zijn we het stadje ingelopen. De CP liep snel vol. Op het parkeerterrein aan de overzijde stonden ’s avonds 11 campers. Afgelegde afstand 276 km.

21 september 2014

Na een nacht met veel regen en onweer zijn we via Bourg en Bresse naar het zuiden om Lyon gereden. Onderweg hebben we een paar keer noodweer gehad. Vanwege het slechte weer hebben we eigenlijk te veel gereden voor een dag. Laat in de middag zijn we gestopt in Condrieu op een France Passionadres (FP) bij een geitenboer. Er stond nog een Frans stel. Met hen kregen we een rondleiding door het bedrijf, en kregen uitleg over de kaasmakerij. We konden ook nog naar het melken van de geiten komen kijken, maar daar hebben we van afgezien vanwege de vliegen. We hebben daar overigens heerlijke verse geitenkaasjes gekocht, waar ik nog een tijdje van genoten heb (stokbrood belegd met geitenkaas in het oventje). Afgelegde afstand 515 km.

22 september 2014
Nu hebben we een rustige nacht gehad en gelukkig was er geen mist meer toen we vertrokken. Daardoor konden we rustig de berg af rijden, een afdaling van 170 hoogtemeters op een kort traject. Vervolgens hebben we de route naar Valreas gevolgd. Vanaf  Crest zouden we een mindere route krijgen, waardoor we via de tolweg om Montelimar heen reden. Om half een kwamen we bij een wijnboer op het Domaine des Lauribert in Visan. Een mooie gratis FP met ruime plekken en elektra voor 3 euro. ’s Avonds was er natuurlijk weer een degustatie, waarbij we een aantal heerlijke wijnen hebben geproefd en konden kopen. Gereden afstand 190 km.

23 september 2014

Na een lange nacht, het was erg stil daar, zijn we via ons vaste wijnadres in Courthezon naar Oppede de Vieux in de Luberon gereden. Het was een wat lastig bereikbare CP op een parkeerplaats onder het oude stadje. We hebben de camper neergezet en zijn het oude stadje ingeklommen, waar je mooie vergezichten had over de Provence en Luberon met op de achtergrond mooie bergen. Toen we terugkwamen op de parkeerplek stonden we helemaal alleen. Dat voelde wat unheimisch. Daarom besloten we toch maar te vertrekken en zijn doorgereden naar Saint Remy de Provence, waar we op een Acsi-camping hebben gestaan. ’s Middags hebben we het stadje bezocht en ’s avonds hebben we binnen gezeten vanwege de regen. Gereden afstand 131 km.

24 september 2014

De volgende ochtend zijn we in de regen vertrokken naar ons vaste rustplekje, camping Lou Vincen in Vallabreques. Het weer was pet. Bijna de hele dag regen. Om 5 uur werd het mooi en konden we buiten zitten. Uiteindelijk konden we nog buiten eten ook. ’s Nachts kwam de mistral opzetten. We zouden hier enige dagen blijven. Ik kon hier mijn racefiets pakken en heb mooie ritten gemaakt naar Frigolet, Domozan, Bellegardes, Les Baux en Arles. Op de camping hadden we leuke contacten met de buren. Gereden afstand 24 km.

8 oktober 2014

We nemen afscheid van Vallabreques en willen naar de kust. Ons doel is Les St Maries de la Mer. Het waait hard aan de kust, dus een CP aan het strand is geen optie. We bezichtigen het stadje en rijden door naar Montcalm in de Camarque bij een FP camperplaats. Deze wijnboer had heerlijke wijn, biologische Vin de Sable. Het was een schitterende CP, maar de Camarque staat bekend om zijn muggen. Daar waren wij dan ook snel achter. We hebben onze kleding aangepast en ons ingesmeerd en hebben uiteindelijk nog buiten gezeten.. Gereden afstand 80 km.

9 oktober 2014

Na een onrustige nacht door de wind, warmte en een door muggen gebeten hond werden we vroeg wakker. Rond 9.30 uur zijn we vertrokken. Na het starten gaf de motor een storingsmelding: Laat uw motor controleren. Door Fiatservice Nederland werden we verwezen naar een garage in Arles. Die kant wilden we toch op dus dat kwam mooi uit. In de garage zei men dat ik mijn vakantie wel af kon maken en in Nederland de boel laten herstellen. We wilden een dagje strand dus werd het de CP in Carro(N43.19.45 E5.2.25) aan het strand. Er stond evenals gisteren een flinke wind. Aan het eind van de middag was alles vettig van zee en zout. Het dorpje was niet veel, de eettentjes waren vrij prijzig en zagen er niet erg florissant uit. Dan maar bietjes met tonijntartaar. Kijken wat de nacht ons brengt. We staan op een mooie plek met uitzicht, maar pal op de wind, dus het schudt. ’s Avonds zijn we alsnog verhuisd naar het midden van de parkeerplaats, tussen andere campers, zodat we wat meer uit de wind stonden. Veel mocht het niet baten. Gereden afstand 102 km.

10 oktober 2014

We waren wederom vroeg wakker en hebben op ons gemak ons vertrek voorbereid. Rond 9.30 uur zijn we vertrokken. In Marseille namen we een verkeerde afslag. Via een busbaan en 2x door rood, zijn we alsnog op de weg naar Toulon gekomen. Ik wilde het museum over het Vreemdelingen Legioen bezoeken en dacht dat dat in Cugent les Pins was. Het bleek naderhand in Aubagne te staan. De CP (N43.16.52 E 5.42.21) lag op een berghelling. Om die te bereiken moesten we een smalle weg door het dorp de berg op. Na 500 m zijn we op de CP aangekomen. Hij was erg stil, terrasvormig. We hadden aardige buren, we ontmoetten een stel uit Lisse. Bovendien kwamen er berggeiten langs die wel heel erg populair werden. Ik heb maar een paar steentjes richting geiten gegooid voordat Boris of de camper gespiest werd. Gereden afstand 78 km.

11 oktober 2014

Nadat we gisteravond een borrel bij de buren hadden genuttigd en om 24 uur naar bed gingen, brak om een uur of 2 een giga onweer los met hagel en harde regen. Ik heb gevreesd voor de ruiten en het dak, maar dat lijkt binnen altijd erger dan dat het uiteindelijk is. We hebben slecht geslapen en werden om 9.30 uur wakker. Vervolgens zijn we vertrokken naar een CP St. Tropez (N43.15.52 E 6.40.19). Daar was dezelfde bui die ochtend gevallen dus alles was nog kletsnat. Na het installeren van de camper zijn we op de fiets naar St. Tropez getrokken. Dat was maar 3 km verder. We hebben daar gewandeld en gewinkeld. Vervolgens zijn we weer terug gefietst en hebben buiten gezeten, totdat de muggen kwamen. ’s Nachts hadden we daar ook last van. Gereden afstand 110 km.

12 oktober 2014

Vanuit een natte boel zijn we vertrokken. In St Tropez was een bijeenkomst van lage Porsches (oude en nieuwe modellen) En dat waren er heel veel, ook onderweg naar Frejus. Op de 1ste camping daar hebben we gekeken, maar hij was niet bijzonder. Vervolgens zijn we doorgereden naar de camping in Puget. De gewenste plek was bezet door een auto van huisjesbewoners die meededen aan de BMCwedstrijd in Puget. Toen zijn we maar op de second best plek gaan staan. Het was mooi buitenzitweer, maar later ging het miezeren. Gereden afstand 52 km.

13 oktober 2014

Rond 10 uur zijn we vertrokken naar Le Muy zo’n 10 km verderop. De RCN camping lag aan een drukke N-weg. Daarom besloten we naar de CP in La Motte te gaan. De coordinaten klopten niet, maar we hebben de gratis CP toch gevonden. We stonden daar met Engelsen, die in Italie woonden en gingen overwinteren in Spanje, en met een Frans stel. Verder was het erg stil bij het bos, het tuincentrum en de tennisbanen. Daar kon je het wel een tijdje uithouden als het mooi weer was. Gereden afstand 20 km.

14 oktober 2014

Omdat het ’s nachts en ’s morgens regende zijn we om 11 uur vertrokken naar Les Arcs bij een cave Cotes de Provences. Het was een gratis CP bij een oud stadje. In het centrum was nog een middeleeuwse kern, die schitterend onderhouden was. De CP was rommelig met veel plassen. Na de middag werd het droog en zijn we naar het hoge middeleeuwse centrum gewandeld. Bij terugkomst werd er door de plaatselijke bevolking bij de vuilcontainers van de CP grof vuil gestort. Dit veroorzaakte een ware uitloop onder de camperaars, die in de containers gingen graaien en hun laadruimten vulden met spullen die de Fransen niet weer wilden. Vervolgens was er ook nog een knokpartij tussen een medewerkster van de cave en haar, door ons veronderstelde ex. Gereden afstand 8 km.

15 oktober 2014

Na een rustige nacht (tot de vuilnisbakken werden geleegd) zijn we met een blauwe lucht opgestaan. Vervolgens vertrokken we naar Greoux les Bains. Door een Fransman zijn we op de CP (N43.45.19 E 5.53.18) geloodst, waar we een mooi plekje vonden. ’s Middags zijn we het stadje in geweest en hebben bij de Thermes gekeken. Ook hier is een gratis CP, maar daar sta je hutje bij mutje. De volgende dag heb ik een prachtige fietstocht gemaakt van 56 km over het plateau met alleen maar lavendelvelden en leuke klimmetjes en afdalingen. Afgelegde afstand 80 km.

17 oktober 2014

We vertrokken richting Bedoin. De route viel erg tegen, waardoor we via een omweg zijn afgestevend op Pernes Les Fontaines. Het was een prachtige camping met zwembad en wifi uit de Acsigids. ’s Middags zijn we naar het stadje gewandeld en een groot deel van de 40 fonteinen bewonderd. De volgende dag heb ik een fietstocht gemaakt. Voor het vertrek heb ik mijn banden opgepompt, omdat er een leeg stond. In Carpentras heb ik een fietsenmaker gezocht en mijn band nog eens laten oppompen, maar op de terugweg bleek hij toch lek te zijn. In Mazan heb ik de band vervangen en ben huiswaarts gefietst.

19 oktober 2014

Omdat de camping per 19 oktober zou sluiten, zijn we vertrokken naar Bedoin. Onderweg zijn we in Carpentras gestopt op de gratis CP daar, omdat er een brocante was. Het was erg heet en we stonden op asfalt. Daarom zijn we vanuit Carpentras toch maar afgereisd naar de CP in Bedoin (N44.9.4 E5.18.48) waar we een mooie plek vonden aan de linkerkant van het terrein. ’s Middags zijn we het dorpje gaan bezichtigen en dronken we wat op het pleintje aan de voet van de Mont Ventoux. Het was prachtig weer en de een na de ander stapte op zijn racefiets en ging de berg op. Hoewel ik mij had voorgenomen de Ventoux nooit meer te beklimmen, begon het weer ontzettend te kriebelen.

De volgende dag heb ik dan toch de stoute schoenen maar weer aangetrokken en ben aan de beklimming begonnen. Het was windstil en heerlijk weer. Natuurlijk waaide het boven op de berg als je het bos uitkomt,  hij heet dan ook niet voor niet Vent tous. Toch was het mogelijk om een nieuw pr neer te zetten. Afgelegde afstand 168 km.

21 oktober 2014

Na een rustige nacht zijn we vertrokken, zonder dat het geld was geincasseerd. Via een bezoek aan Beaume de Venises en door Vacqueras zijn we doorgereden naar de CP in Visan, waar we op de heenreis ook gestaan. Het weerbericht gaf aan dat er mistral op komst was en helaas kwam de voorspelling uit. Omdat we redelijk beschut stonden, zijn we de volgende dag toch maar gebleven en hebben in lange broek met vest buiten in de zon gezeten. Afgelegde afstand 60 km.

23 oktober 2014

De afgelopen nacht viel de wind mee. ’s Morgens zijn we huiswaarts getrokken en hebben tot Lyon de tolweg genomen. De reis verliep voorspoedig via de tunnel. Na Lyon hebben we een overnachtingsplek gezocht en gevonden op de gratis CP bij een wijnboer in St. Jean d’Ardieres (N 46.7.46 E 4.42.57). Hier waren 3 soorten Beaujolais te koop. Uiteraard hebben we geproefd (en ook aangeschaft). Afgelegde afstand 240 km.

24 oktober 2014

De mistral was inmiddels gaan liggen, waardoor we een rustige nacht hebben gehad. ’s Morgens stond de aangekochte wijn klaar en werden we uitgezwaaid door de eigenaresse. Via een zeer rustige tolweg vanaf Macon tot aan Toul. We hadden een flinke afstand afgelegd. Bij Nancy werd het drukker, maar het viel erg mee. We zijn gestopt in Pont a Mousson, waar we een mooi plekje hadden met achtergrondgeluid van de Mcdonald. De parkeerplaats zorgde voor wat geluidsoverlast. Afgelegde afstand 391 km.

25 oktober 2014

Vandaag zijn we in een ruk door naar huis gereden. Afgelegde afstand 533 km.

Totaal afgelegde afstand 2709 kilometer.