Runde durch Deutschland zomer 2016

3 juli 2016
Het was even afwachten hoe de camper er uit zou zien nadat onze jongste zoon met vriendin voor het eerst met de camper 10 dagen naar Frankrijk waren geweest, maar hij werd weer heel en netjes ingeleverd. Zo konden wij op de verjaardag van onze hond Willem, omdat onze middelste zoon met zijn gezin voor die periode in ons huis zou trekken, voor 8 weken vertrekken richting Duitsland. Na de overdracht en de laatste instructies vertrokken wij om 14.00 uur vermoeid naar onze eerste stopplaats Goch. Onderweg werden we af en toe verrast door een buitje, maar op de camperplaats (CP) (N 51,67548 E 6,16649) aangekomen, konden we toch buiten zitten. Na een rustige nacht hebben we buiten ontbeten en hebben we door het stadje gelopen. Gereden afstand 180 km.

5 juli 2016
Na wederom een zeer rustige nacht zijn we vertrokken richting Midden Duitsland. Onderweg besloten we naar Paderborn te gaan, een stad waar je altijd alleen maar langs rijdt. De CP (N 51,72825 E 8,74493) bij het zwembad was aanvankelijk alleen voor ons. ‘s Avonds kwamen er nog 2 campers bij staan. Het was een bewolkte dag. ‘s Middags hebben we de mooie Altstadt bezocht. We werden overvallen door een bui, maar konden later toch nog op een terrasje zitten. Tenslotte bij de Aldi nog een telefoontegoed gekocht om ons Duitse nummer en internet weer te activeren. Gereden afstand 244 km.

6 juli 2016
Op weg naar Hoxter. Een ritje van 60 km (1 uur) dachten we, maar in Hoxter zaten we aan de verkeerde kant van de Weser. De breedte van de brug was 2,10 m, waar we niet over konden. Op allerlei manieren hebben we de borden naar de CP gevolgd, maar dat leidde niet tot het bereiken van de overzijde van de rivier. Uiteindelijk zijn we maar doorgereden naar Beverungen, een mooie gratis CP ( N 51,66179 E 9,37616) bij sportvelden aan het fietspad langs de Weser. Gereden afstand 82 km.

7 juli 2016
Door naar Wahlsburg/Lippoldsberg waar we een mooie plek (CP N 51,62443 E 9,55223) aan de Weseroever vinden. Omdat er zaterdag een feest met vuurwerk komt, boeken we voor 3 dagen. In ieder geval is het heerlijk weer om buiten te zitten. We kleuren aardig bij, doen boodschappen bij de Netto, totdat we van buren horen dat een klein eindje verder langs de Weser meer winkels waren. Op zaterdag was er voorafgaand aan het vuurwerk een verlicht waterwerk te zien, georganiseerd door de plaatselijke brandweer. ‘s Nachts hadden we weinig last van de disco, die bij de festiviteiten hoorden. Omdat het weer in het zuiden en noorden wat minder is, blijven we voorlopig nog maar even. Gereden afstand 38 km.

13 juli 2016
Na 6 dagen vertrokken we uit Lippoldsberg. Ons doel was de CP in Witzenhausen, een redelijke CP ( N 51,34549 E 9,85495) op grint bij een grasveld. Er waren 10 plaatsen, waarvan 4 bezet. Dat werd ‘s avonds anders. Toen was de CP vol. We hebben een stadswandeling gemaakt en werden verrast door veel vakwerkhuizen en allerlei soorten kersen, waar deze streek om bekend is. Later in de middag kwam er regen en werd het frisser. Gereden afstand 50 km.

14 juli 2016
‘s Morgens miezerde het eerst en was het 12 gr. Koud dus. Na een ritje van 10 km, via de A7 richting Fulda vertrokken, zijn we in Oberthulba gestopt op een camping met bijbehorende CP ( N 50,17177 E 9,92345) 8 euro incl. elektra, water etc. Het was een eenvoudige CP maar met een schitterend uitzicht. Mooi uitlaatgebied voor Willem ook. Vandaag won Tom Dumoulin de tijdrit en was de aanslag in Nice. Dan ben je blij dat je in Duitsland zit. Gereden afstand 192 km.

15 juli 2016.
Vandaag rijden we door naar Dettelbach aan de Main, een CP ( N49,80044 E 10,16921) waar we al een aantal keer eerder geweest zijn. Toevallig was het dit weekend een stadsfeest wegens het 725-jarig bestaan. We hadden aardige Duitse buren, de eerste buurman gaf ons een fles wijn om te proeven. Het tweede stel had ook een Burstner, maar had daarmee veel pech gehad. Hij was gerepareerd voor veel geld in Kehl. Deze week was er een aanslag in Reutlingen bij Wurzburg. Dat was al redelijk in de buurt.

21 juli 2016.
Na een aantal warme dagen en nachten werden we op de dag van vertrek gewekt door de regen. ‘s Morgens na vertrek reden we meteen de file in op de grote weg. We hebben onze route daarom gewijzigd en kwamen terecht in Neustadt an der Aisch. De gratis CP ( N 49,58189 E 10,60287) lag aan de Festplatz omgeven door allerlei restaurants. Nadat we ‘s middags het centrum bekeken hadden, zijn we ‘s avonds uit eten gegaan. Gereden afstand vanaf Oberthulba 128 km.

22 juli 2016.
Na vertrek besloten we naar Bad Wildheim te gaan. Er waren op de lege CP nog maar 3 plekken vrij. De rest was al gereserveerd. Daarom zijn we verder getrokken en kwamen in Ansbach terecht. Deze gratis CP ( N 49,30451 E 10,55864) lag dicht bij een spoorlijn, had geen bijzonder mooie plekken, maar het stadje was erg mooi en vandaag begon er een muziekfestival dat tot zondag zou duren. Ook hier was de CP ‘s avonds overvol, zelfs de naastgelegen parkeerterreinen werden bezet, maar dat had waarschijnlijk met het muziekfeest te maken. ‘s Avonds hoorden we dat er een aanslag in Munchen was geweest. Gereden afstand 66 km.

23 juli 2016.
Via een rustige weg zijn we de volgende morgen naar Neuburg a. d. Donau gereden. Er was de afgelopen dagen weinig verkeer op de weg, als je tenminste niet op de Autobahn rijdt. Op de gratis CP ( N 48,74056 E 11,18436) dachten we een aardige plek te hebben, maar er werd een bruiloft gevierd naast de CP en er was een ander feest in de nabijheid waardoor er veel verkeer langs onze plek trok. Hoewel we zicht hadden op de Donau, zijn we toch maar verhuisd naar een plekje achterop het terrein. Gereden afstand 102 km.

24 juli 2016.
Na een stille, maar warme nacht, geen vertrekkende gasten gehoord, zijn we vertrokken naar de nieuwe CP ( N48,91386 E 11,87379) in Kelheim aan de Donau en Altmuhl. Deze prachtig aangelegde CP ligt aan de andere kant van de Italiaan en tennisbanen. Na een wandeling door het stadje hebben we ‘s middags lekker gelezen in de schaduw, want het was erg heet. We kregen bezoek van een Duitser, die op de fiets naar de CP kwam kijken. Hij attendeerde ons op Riedenburg, een plaatsje dat even verder aan de Altmuhl lag. De Italiaan had lekkere pizza’s en iedere zondag een aanbieding voor de afhaalpizza. Er reden daardoor veel mensen langs ons pad, dat op de route van het restaurant lag. En dan zie je 's avonds bij het nieuws dat er in Ansbach een aanslag is gepleegd op een terras. Twee dagen geleden stonden we er nog. Dit moet een keer stoppen. Gereden afstand 75 km.

25 juli 2016
‘s Morgens was het al vroeg erg heet en we stonden al direct in de volle zon. We besloten daarom om verder te trekken, naar Riedenburg, slechts 18 km verderop. We vonden een mooie plek aan de Altmuhl voor 6E op deze CP ( N 48,96396 E 11,68209). Daarna zijn we het stadje in gewandeld en liepen een schoenenwinkel binnen. Na een tijdje werd de eigenaresse gebeld dat er een zwerm wespen buiten was gesignaleerd. Ze deed meteen de winkel op slot waardoor wij binnengesloten waren. Na enige tijd was de zwerm voorbij en mochten we weer naar buiten. We zagen de zwerm rond een boom vliegen. ‘s Middags werden we tijdens een wandeling overvallen door een hoosbui. We konden gelukkig schuilen in portiekjes.
Gereden afstand 18 km.

26 juli 2016
Zoals al in de campercontact app stond, werden we ’s morgens ongevraagd gewekt door de hanen van de achterbuurman. We besloten toch maar verder te trekken richting noordoosten omdat het toch heet bleef en een beetje koeler weer lekkerder was voor iedereen. We kwamen terecht op Topplatz Mitterteich ( N 49,9725 E 12,22465). Aanvankelijk hadden we een mooie plek, omdat we geen buren hadden, maar kort daarna kwamen er Duitsers die hun camper precies op de grens zetten en bij het minste of geringste over “ons” terrein liepen. Het waren wel aardige mensen, maar het was minder prettig, ook met de hond. De plekken waren erg smal en het was ook vreemd dat je voor de hond extra moet betalen. De stroom werd per KWH afgerekend. ‘s Avonds in het restaurant van de camping gegeten. Willem had nog geen eten gehad en heeft uit ballorigheid driemaal zijn riem doorgebeten. Er viel regelmatig een spetter, maar in de zon was het heet. Gereden afstand 160 km.

27 juli 2016.
We zijn met mooi weer vertrokken richting Dresden. Onderweg zijn we in de buurt van Chemnitz gestopt op de gratis CP in Niederwurschnitz ( N 50,73466 E 12,76811) bij een museum van een steenbakkerij. We hadden regelmatig regen en onweer en hebben dus veel binnen gezeten. Bij het brood halen tussen de middag ben ik overvallen door een onweersbui en heb 30 minuten moeten schuilen onder een viaduct. ‘s Avonds werd het mooier. Toen ik om 17.00 uur bij de Imbiss ging kijken was hij net gesloten. Dan maar sla met kip. Gereden afstand 151 km.

28 juli 2016.
Na een rustige nacht met mooi weer vertrokken richting Brieske in Senftenberg waar we rond 11 uur aankwamen. Een mooie CP ( N 51,49157 E 13,94862) voor 8 euro all in. Je krijgt hier wel een campinggevoel type boerencamping. De CP ligt in een mooie fietsomgeving tussen allerlei meren. De Cp-baas had een campingwinkeltje en heeft twee steunen op de campergemaakt voor de luifelpoten. Gereden afstand 150 km.

31 juli 2016.
Na twee fietsdagen zijn we vertrokken naar Gross Schacksdorf Simmersdorf. Het is een mooie plek aan de rand van een bos voor 6 euro. Elektra 1 euro. Er staat nog een Nederlands stel op de CP ( N 51,70005 E 14,62552). We hebben nog een fietstocht gemaakt naar de Poolse grens en op de terugweg in Forst gegeten bij de Vietnamees. Aan het begin van de avond werden we verrast door een onweersbui, waardoor de stroom uitviel. Gereden afstand 69 km.

1 augustus 2016.
Toen ik de volgende dag wilde afrekenen, wilde de eigenaresse geen geld hebben omdat we zoveel last hadden gehad van het onweer en zonder elektra hebben gezeten. Ik heb haar natuurlijk wel betaald. We vertrokken naar de CP in Neissemunde, een redelijke CP met uitzicht op de Oder. Je stond op een parkeerplaats achter de brandweerkazerne. Na een wandeling kwamen we erachter dat de CP 8 Euro kostte, terwijl er voor allerlei voorzieningen extra betaald moest worden en er eigenlijk verder niets te doen was. Je kon alleen fietsen langs de Oder. We zijn doorgereden naar Mullrose op een CP ( N 52,25724 E 14,42628) bij een caravan/camperdealer. Het waren mooie plekken voor 6 Euro met stroom en loosplek. Mullrose is een leuk stadje.

2 augustus 2016.
Vandaag gaan we verder naar Beeskow, naar een nieuwe CP ( N 52’11’19 E 14’15’09) die werd vermeld in de Bord Atlas en was gelegen in het industriegebied op een mooi grasveld naast de autospuiterij van de eigenaar. Het tarief bedroeg 5 euro, terwijl voor de stroom 0,30 per Kwh werd gerekend. Lozen kan in een put voor het bedrijf. De wandelafstand naar het stadje bedraagt 15 minuten. Al met al een mooie plaats om Beeskow te bezoeken. ‘s Middags hebben we het stadje bekeken. Af en toe hadden we een buitje, maar na terugkomst konden we in het zonnetje zitten. We stonden op een groot terrein met 2 andere camperaars.

3 augustus 2016.
Omdat we ook wel eens door Polen wilden, zijn we bij Frankfurt aan de Oder de grens overgetrokken en kwamen zo in Polen terecht. Al snel werden we erop gewezen dat het in Polen verplicht is je verlichting aan te hebben. We hebben een rit van 40 km gemaakt en net toen we een stadje wilde bekijken, stonden we ineens weer in Duitsland. Vervolgens zijn we doorgereden naar Niederfinow, een CP ( N 52,84815 E 13,94034) bij een Schiffshebewerk. Dat is een soort bak, waarin schepen varen, die 36 meter omhoog getild worden (of andersom)om hun route te vervolgen. Het weer was niet denderend, regelmatig een bui. De Cp lag achteraan de parkeerplaats, waar we met 8 camperaars hebben overnacht.

4 augustus 2016.
Toen we vertrokken, waren de slagbomen nog open, dus konden we geen parkeergeld te betalen. We zijn doorgereden naar Schwedt, naar een CP bij een particulier ( N53,05841 E 14,29791). Op zich een mooie plek aan de rand van de stad en aan de Oder, naast een camping met camperplaatsen aan de Oder voor hetzelfde tarief nl. 15 Euro.

5 augustus 2016.
We werden wakker in de regen. Het was petweer. Volgens de weersvoorspelling moest het ‘s middags beter worden. We besloten door te rijden naar Stettin in Polen. Ook daar regende het nog steeds. We hebben getankt in Polen, maar dat bleek uiteindelijk net zo duur te zijn als in Duitsland. Omdat het nog steeds regende hadden we geen zin om Stettin te bezoeken en zijn doorgereden naar Altwerp in Duitsland. Op zich waren het goede wegen in Polen en Duitsland tot vlakbij Hintersee. We moesten toen ruim 4 kilometer op kinderhoofdjes rijden. Je hebt dan het idee dat alles in de camper los trilt, maar gelukkig hadden we geen mankementen toen we aankwamen. Uiteindelijk vonden we een mooi plekje op de CP ( N 53,73924 E 14,2691) bij de haven. Wij hadden uitzicht op het meer voor 23 euro voor 2 dagen.

7 augustus 2016.
Na 2 dagen havenfeesten zijn we op zondag om 2 uur vertrokken naar Anklam zo’n 60 km verder. De CP in de stad was niets. Er was geen plek. Die was ingenomen door geparkeerde auto’s van de watersporters. We werden verwezen naar een parkeerplaats met groot grasveld bij het zweefvliegveld. We stonden hier alleen. Vanaf de parkeerplaats konden we lopen naar het centrum. Omdat het zondag was, waren de winkels dicht en konden we de Hanzestad bekijken, die ons een beetje tegenviel. In de oude kerk was een tentoonstelling over de vliegtuigbouw en een overzicht van de bombardementen van de geallieerden. Als Hanzesteden vinden wij Kampen en Zwolle gezelliger. De CP was gratis, maar had geen voorzieningen. Gereden afstand 61 km.

8 augustus 2016.
Na een onrustige nacht, vanwege veel trekkerverkeer, waarmee graan naar de nabij gelegen meelfabriek werd gebracht, werden we toch laat wakker. Omdat het mooi weer was, hebben we de oversteek naar Usedom toch maar gewaagd. Het was helaas erg druk op het eiland, het was natuurlijk vakantietijd, waardoor aan de noordkust geen plek vrij was. We besloten daarom door te rijden naar de CP ( N 53,84483 E 13,85897) in Karnin bij een pontje en een haventje. De kosten, 10 euro, stonden niet in verhouding tot het gebodene. Bovendien moest worden betaald voor elektra en douchegebruik. We konden gelukkig wel buiten zitten tot 16.15 uur. Daarna werd het bewolkt. We keken uit op een opgeblazen brug (tegen de Russische inval aan het eind van de oorlog). Bij de imbiss van de havenmeester hebben we backfisch gegeten. Gereden afstand 87 km.

9 augustus 2016.
‘s Morgens vertrokken we naar Neustrelitz, een CP ( N 53,36546 E 13,05564) bij de haven. Het is een aardige CP (8 euro) en we vonden een mooie plek vooraan. Het werd lekker weer, zodat we het stadje tweemaal hebben bekeken en voor de rest in de zon hebben gezeten. Gereden afstand 100 km.

10 augustus 2016.
Vanmorgen zijn we vertrokken naar Kyritz, dat op 112 km van Neustrelitz was gelegen. De CP ( N 52,94022 E 12,40046) gratis, met elektra, water en loosput, lag aan de rand van het centrum naast een grasstrook. Ook dit was een leuk stadje in een aardige fietsomgeving. Op 11 augustus hebben we een fietstocht naar Zernitz gemaakt, waar in het verleden familie van mij heeft gewoond. Bij terugkomst van de fietstocht was het minder weer.

12 augustus 2016.
We besloten naar de Harz te gaan. Braunschweig stond op de planning. Onderweg werd het Wolfenbuttel. Helaas was de gratis CP opgedoekt en was de nieuwe CP bij het zwembad. Deze plek vonden we niet leuk, zodat we verder zijn gereden naar Hornberg. De CP ( N 52,0267 E 10,5971) kostte 2 euro en lag bij een restaurant, waar we ‘s avonds gegeten hebben. Over de kwaliteit zullen we maar niet teveel zeggen. Het was overigens wel een mooie camperplaats met een groot grasveld, bossen, een stadje met veel vakwerkhuizen. Onderweg naar deze plaats viel de stem van het navigatiesysteem uit. Dat is pas echt lastig. Gereden afstand 258 km.

13 augustus 2016.
In stilte zijn we hier ontwaakt. Na een ochtendwandeling door de bossen met Willem zijn we via Goslar naar Schulenberg vertrokken. De CP ( N 51,83494 E 10,43664) kostte 8 euro en was niet vol. We vonden een mooi plekje aan de rand met uitzicht op het stuwmeer. Toen we aankwamen was de grond nog nat van de regen. Het werd echter mooi weer en we hebben een wandeling gemaakt door de bossen achter het dorp. Gereden afstand 42 km.

14 augustus 2016.
‘s Morgens weer een wandeling door de bossen/bergen gemaakt met Willem. Daarna hebben we lekker buiten gezeten. Om 15.00 uur werd het bewolkt en kouder. We zijn toen vertrokken naar Einbeck naar een CP bij het zwembad ( N 51,82441 E 9,86456). Het leek een aardige CP maar dat viel uiteindelijk tegen. Voortdurend gebrom van de afzuiginstallatie van het zwembad. Einbeck is wel een bijzonder mooi plaatsje, waar we ‘s middags en ‘s avonds gewandeld hebben. Gereden afstand 69 km.

15 augustus 2016.
Omdat we nu aan de goede kant van de Weser waren, konden we nu wel zonder problemen naar Hoxter. We waren vroeg wakker en vertrokken naar deze CP ( N 51,77369 E 9,38715). Toen we daar aankwamen, troffen we toevallig de mooiste plek op de CP vrij en hebben onze camper daar neergezet. We zijn hier 6 dagen gebleven en hebben fietstochten gemaakt naar Holzminden, Beverungen en Wehrden ( met een pontje). Gereden afstand 46 km.

21 augustus 2016.
We vertrokken op zondag naar Hoegelhof, naar een gratis CP bij het station. Er waren weinig wandelmogelijkheden voor de hond. ‘s Middags hebben we taart en koffie genuttigd bij een koffieshop. Gereden afstand 91 km.

22 augustus 2016.
Omdat het vandaag een regenachtige dag was, besloten we eerst bij een Zenec dealer langs te gaan om naar het navigatiesysteem te laten kijken. Hij verwees ons door naar de importeur in Nederland omdat het apparaat langere tijd aan de computer moest en als dat niet werkte, hij opgestuurd zou moeten worden naar de fabriek in Zwitserland. Vervolgens zijn we bij een camperdealer gaan kijken in Duelmen. Dat viel ook tegen. Uiteindelijk zijn we doorgereden naar een gratis CP in Coesfeld ( N 51,95192 E 7,17336). Dit was een mooie CP zonder afvalbakken. ‘s Middags werd het droog en er volgden een aantal hete dagen. Gereden afstand 168 km.

26 augustus 2016.
Na een aantal dagen zijn we vertrokken naar Kalkar ( N 51,74027 E 6,30225) waar op vrijdag en zaterdag een culinair festival werd gehouden. Op de CP was het erg rustig, te heet waarschijnlijk. ‘s Avonds naar de festiviteiten geweest, waar we gezellig hebben gegeten en gepraat. Op zaterdag hebben we hetzelfde gedaan. Gereden afstand 83 km.

28 augustus 2016.
Via Monster, waar een Cockapoowandeling, was georganiseerd zijn we naar huis gereden.

Totaal afgelegde afstand 3.512 km. Gemiddelde verbruik 11,2 per km. We hebben voornamelijk Bundesstrassen gereden, mooier en rustiger en zeker veel minder last van de Baustellen op de Autobahn.

Cp Goch

Nieuwe CP in Kelheim

CP in Riedenburg met uitzicht op de Altmuhl

Uitzicht vanaf CP bij camping Mitterteich

CP in Niederwurschnitz op de achtergrond

Brieske

CP in Gross Schacksdorf Simmersdorf

CP in Mullrose

Nieuwe CP in Beeskow

Schiffshebewerk in Niederfinow

CP in Schwedt

CP in Altwerp

Parkeerplaats annex CP in Anklam

Karnin met zicht op haven

CP in Neustrelitz

CP in Kyritz

CP in Hornberg met restaurant op achergrond

CP Schulenburg met uitzicht op stuwmeer

CP Einbeck bij zwembad

CP in Hoxter met Weserblick

Hoegelhof

CP in Coesfeld, helaas geen foto van onze voortuin