EERSTE CAMPERVAKANTIE!!!!!!!!!

Reisverslag vakantie 2007 naar Frankrijk.

Op 21 juli 2007 vertrokken wij om 8.15 uur richting Frankrijk. We hoopten Huisseau sur Cosson in de Loirestreek te halen. Tot de ring Parijs ging alles voorspoedig (door Lille en daarna tolweg). Wel af en toe even stoppen om de heupen los te krijgen. Zaterdagmiddag op de rondweg Parijs is een crime. Files en nog eens files. Na het verlaten van de ringweg gaf de verkeersindicator aan dat er een ongeluk was gebeurd op de tolweg naar Orleans. Vervolgens de N-weg genomen, maar dat schoot ook niet op. Uiteindelijk toch weer op de tolweg beland. Vervolgens was er ook nog een kaartmachine op de tolweg kapot, waardoor we ook nog een tijd in de file hebben gestaan. Rond een uur of zes bereikten we Huisseau. We konden staan op het tentenveld zonder stroom, naast Erik(Nuon) en Margreet (onderwijs) uit Heemskerk.

Op zondag vertrokken er Hollanders en verhuisden we naar een plek met elektriciteit. Vervolgens zijn we naar de wijnboer ( Domaine de  la Grange) naast de camping gegaan en hebben we wijn gekocht (witte Cheverny, rode AOC en Gamay). Het was mooi weer en we konden in de nieuwe hangmat liggen.

Op weg naar de wijnboer ontmoetten we een gepensioneerde Hollander die vanaf mei vertrokken was en donderdag in Amsterdam moest zijn voor een concert. Dat leek ons ook wel wat.

Maandag 23/7 regen. Uiteindelijk werd het ’s middags droog en zijn we op de fiets naar de supermarkt gegaan in Mont pres Chambord. Op de terugweg (snelle afdeling) regen, dus poncho’s aan, maar voor we thuis waren, was het al weer droog.

Dinsdag 24/7 vertrokken we richting Lourdes. Via de gratis tolweg richting Brive en zijn we daar op een gemeentecamping in Caussade gestopt. De camping kostte weinig (7,30), daarom maar streekwijn gekocht, 5 liter rood (en lekker!!) voor  8,60 inclusief jerrycan.

Woensdag 25/7 zijn we in Lourdes aangekomen. De camper hebben we neergezet op de camperplaats (CP) een parkeerplaats bij Leclerc . We stonden op het asfalt dus dat was erg heet. Lopend hebben we met onze beagle Hubert naar Bernadette gezocht. De hond mocht helaas niet mee naar binnen.

Vervolgens zijn we teruggegaan naar de camper. Onderweg nog wat dingen gekocht.

’s Avonds zijn we naar processie geweest, dat was erg indrukwekkend. We hebben water getapt bij de bron en zijn in de grot geweest. Het was donker toen we op de fiets teruggingen. Thuisgekomen ontvingen we een sms van onze zoon Fedor. Het bleek dat Mart Smeets ook in Lourdes was met het avondprogramma van de Tour, De Avondetappe.

Bij het uitlaten van de hond reden er nog Belgen de camperplaats op die mij vroegen of er ook een stortplaats was voor een chemisch toilet want “ze zaten vol”. Arma had gezien dat hij kapot was of op slot zat, er zat een ketting om. Ik kon ze dus niet helpen.

Donderdag 26/7 vertrokken we naar Cauterets in de Pyreneeën. Een leuk plaatsje, maar via een moeilijke weg te bereiken, veel haarspelden en afgronden. De camping was mooi, we hebben nog gezwommen.

’s Middags naar het stadje geweest. Berlingot’s (snoepjes) gekocht en een marmot voor de kleinkinderen. Terrasje gedaan en toen naar huis.

Vrijdag 27/7 aangekomen in Salies de Bearn onderaan de Pyreneeën. Aardige campingbeheerster (bleek een tweeling te zijn).’s Middags medecamperaar ontmoet uit Limburg. Vertelde van alles over het camperen. ’s Middags naar het stadje gewandeld. Was erg heet.

Naast ons stonden stomme (letterlijk) Belgen.Ze zeiden geen woord. Zaterdagmorgen fietstocht gemaakt in de omgeving en ’s avonds uit eten. (middelmatig).

Zondag 29/7 We besloten naar Spanje te gaan. We waren nu toch in de buurt. Via de tolweg waren we zo in San Sebastian. De camping was prijzig, en bovendien was hij boven op een berg. We waren slecht voorbereid en hadden geen wegenkaart van Spanje. Dus met moeite (parkeerproblemen) een routekaart gekocht, waarna we toch maar besloten naar Frankrijk terug te keren. Via Franse kust (St. Jean, camperplaats vol, Biaritz camperplaats zigeunerplaats) in St. Andre de S. aangekomen.

Duurste camping van de vakantie  23 euro met zwembad. Leuke spraakzame Belgen ontmoet met twee kinderen die in bed “gestoken” moesten worden.

Maandag 30/7 Onesse et Laharie. Aardige camping naast Nederlanders uit Dinteloord (onderwijzers). Waarschuwden ons voor muggen. Was niet nodig want je zag er ’s avonds niet een. In bed wat liggen lezen en toen verschenen ze in colonnes. Huub, onze hond, was ook overhoop gestoken. Dinsdag hebben we gefietst. Honden van de campingeigenaar liepen los, wat niet prettig was. Klein poedeltje kwam telkens met Huub spelen, maar die zat vast, wat voor gejengel zorgde.

Woensdag 1/8 vertrokken we naar strand om daarna verder te trekken. Op het strand was het verboden voor honden. Bovendien trok de bewolking niet weg. Wij wel.

Uiteindelijk kwamen we in Teuillac in de Blaye. In Pugnac Cote de Bourg gekocht. Een piepkleine gemeentecamping naast gemeentehuis en gemeentewerkplaats.  Het leek aanvankelijk niets, maar het werd van lieverlee leuker. We stonden naast een postbode met camper  van12 meter en de beheerster (Nederlandse die een relatie had met 16 jaar oudere keuterwijnboer uit Duinkerken). We zaten echt midden tussen de wijngaarden. Zoveel wijngaarden en zo netjes onderhouden.

Op donderdag hebben we een fietstochtje naar Bourg gemaakt. We hebben het stadje bekeken en zijn in wijnhuis geweest (en hebben geproefd). ’s Middag zijn we op jacht gegaan naar Cote de Bourg voor de eigen cubi en vonden hem bij wijnboer vlakbij. De tweede avond liep camping redelijk vol.

Vrijdag 3/8 zijn we gearriveerd op boerencamping bij Villefragnan. Stonden eerst in de rook van de kachel (dacht dat het de verwarming van het douchewater was) waarmee brood werd gebakken. Lekker biologisch brood gekocht en opgegeten met roomboter en knoflook.

Op zich was het een aardige camping, maar er waren slechts twee douches en twee wc’s. 's Middags hebben we een fietstocht gemaakt naar Villefragnan en vervolgens een route van de VVV. Natuurlijk zijn we verdwaald en via een omweg uiteindelijk weer gearriveerd op de camping (een volgende keer ook een andere bladzijde uit Michelingids meenemen).

Zaterdag 4/8  vertrokken we naar Chinon. In St. Savin en Loudun hebben we mooie camperplaatsen gezien, maar we waren nog niet gewend er gebruik van te maken. In Chinon, was het voor het eerst sinds 10 jaar weer feest. We hebben ons in het feestgedruis gestort.  ’s Avonds groots vuurwerk, met muziek. Echt schitterend.

We stonden naast sportieve Hollanders die uit Amsterdam kwamen en met de fiets naar Tours trokken om daar weer op de fietsbus te stappen.

Op zondag zijn we naar Cande St. Martin gefietst, wat verboden was voor doorgaand verkeer zoals caravans en campers omdat die elkaar niet konden passeren..Natuurlijk deden Fransen dat wel. Was leuk om te zien wat voor commotie dit gaf. ’s Avonds kwamen Rik en Rita uit Westerloo in België tegenover ons staan. Aardige Belgen met humor. Ouders van Jeroen van Dijck, een bekendheid in België, die verkeert met de hoofdrolspeelster uit Kaat en Ko, een Belgische tv-serie.

Op maandag en dinsdag weer gefietst in de buurt en geluierd. Het weer werd langzaamaan slechter en kouder. Rik had televisie en ging naar de westkust, want daar was het mooi weer. Wij zouden volgen, maar dan richting Normandie. Op de fiets nog Chinon rood  uit 2005 en 2006 voor thuis gekocht. Beide wijnen waren lekker.

Woensdag 8/8 zo’n 15 kilometer naChinon begon de pech. Na een rotonde genomen te hebben begon de camper ineens erg te schudden. We dachten aan een lekke band, maar bij controle bleek ik niets te zien. Vervolgens het plaatsje Bourgeuil in gereden en allereerst naar een technoservice station gereden. Die verwezen ons naar een soort Kwikfit. Daar werden we doorverwezen naar een andere Kwikfit. De monteur was bereid mee te rijden en vond het allemaal erg “ grave”. Hij kon niets vinden en verwees ons naar een echte garage. Deze Peugeotgarage kon ook geen uitsluitsel bieden. Waarschijnlijk de cardan. "U moet naar de Fiatdealer in Saumur, 24 kilometer verderop". Met een gangetje van 30 a 40 km per uur werd de reis voortgezet en maar schudden. Na een rotonde in Saumur keken we elkaar aan en zeiden tegen elkaar: Voel jij nog iets? Het was over. Toch maar naar de Fiatgarage gereden, maar die was natuurlijk dicht vanwege siesta. Toen hebben we broer Hans in Holland maar gebeld of hij het probleem kende. Hij kende het niet. Enfin, dan de stoelen maar uit en lunchen. Hans belde terug met de boodschap dat een Nederlandse Fiatgarage had gezegd dat je wel door kon rijden tot het nog eens voorkwam. Anders de kwaal in Holland laten repareren. We dus verder en kwamen aan in Lion d’Angers. Prachtige camping (5,60 per nacht).

Donderdag 9/8 naar Falaise, waar we hebben gestaan aan de voet van het kasteel waar Willem de Veroveraar is geboren. Op het terras in de stad  hebben we een glaasje Pommeau en Calvados gedronken.  We stonden op de camping naast stille, nukkige Duitsers en zijn de volgende morgen vertrokken.

Vrijdag 10/8  zijn we naar Blagny sur Bresle gereden. Er stond een wind uit zee en het was bewolkt. Het was een redelijke camping. 's Middags op de fiets het plaatsje in geweest langs Mutant supermarkt.

Zaterdag 11/8 Het einde van de vakantie nadert. Op naar Gent naar de stadscamping. Via wat omleidingen in de stad op de camping zijn we aangekomen. Er was een speciaal terrein voor campers. Op de fiets was het 4 km naar het centrum van Gent. Dat hebben we gedaan. Hartstikke leuk. Winkels en terras gedaan en ondertussen gekeken naar de oudheden.  Op de camping hebben we een Burstner buurman gesproken. Was ook zo’n stel als wij van: nu moest het er maar van komen, we zijn nu nog gezond, dus camperen.

Op zondag 12/8 zijn we via de Westerscheldetunnel (voor 16,50 Euro) naar de stadscamping in Middelburg gereden. Wie wil daar nou zitten? zei een Middelburgse. Wij dus.

We hebben daar een familiebezoek afgelegd en zijn vervolgens met z’n achten gaan eten.

Op maandag 13/8  zijn we via een bezoekje aan Zierikzee naar huis gereden..

Dat was het eind van een gezellige eerste drie weken camperen met wijn, garnalen, paté en kaas. Eind goed, al goed, zoals uit naaststaande foto blijkt.

Conclusie in 2015 (na vele jaren camperen): veel te veel campings aangedaan en slechts een camperplaats. Dat moet precies andersom.

Camping Huisseau

Camping Caussade

Druk Lourdes

Hubert mocht niet mee naar binnen, dus nog een keer terug zonder hond.

Processie in Lourdes

"Camping " in Teuillac

Boerencamping in Villefragnan

Bakoven

Camping Chinon met kasteel aan de overzijde.

Vuurwerk bij het kasteel van Chinon