Eerste reis naar Spanje Portugal najaar 2013.

Op zaterdag 21 september 2013, de dag na de afsluiting van Arma's arbeidzame leven, zijn we  rond 10 uur vertrokken. Het afscheidsboeket hebben we bij onze buren gebracht. De rit verliep voorspoedig. We hebben slechts eenmaal gerust en hebben als zuinige Nederlanders na 400 km in Luxemburg getankt. Ook in Frankrijk was het zeer rustig op de weg, in tegenstelling tot de camperplaats (CP) in Pont a Mousson (N48.54.7 E6.3.45) waar we de laatsten waren die op de CP konden staan. Daarna ging het hek dicht. Na een late lunch gingen we nog even het stadje in. ’s Avonds was er nog Son et Lumiere. Gereden afstand 502 km.

22 september 2013

’s Morgens zijn we even na 9 uur vertrokken. We besloten geen tolweg re rijden. Via Besancon en Bourg en Bresse en de bis om Lyon kwamen zonder al te veel drukte aan in Le Peage de Roussillon, een France Passionplaats (FP). We zijn hier al vaker geweest. Op zondag is de verkoop gesloten, en omdat we al twee keer op zondag aankwamen, hebben we nooit iets geproefd van deze wijnboer. Gereden afstand 529 km.

23 september 2013
Na een heel stille nacht zijn we vroeg opgestaan. Om 8.15 uur vertrokken we naar het zuiden, eerst via N-wegen, maar bij Tain besloten we toch maar op de tolweg te gaan, omdat je door veel dorpen en steden moet. Dit reed 2x zo snel en kostte tot Roquemaure 15,50 euro. Bij onze oude wijnleverancier in Saze hebben we wat Cotes du Rhone aangeschaft en zijn doorgereden naar de CP in Comps (N43.51.13 E4.36.26). Dit is een mooie CP aan de oever van de Gardon met schaduw- en zonplekken.

’s Middags hebben we een fietstocht gemaakt naar Beaucaire.

’s Avonds was het al vroeg donker. Je merkt dat je in het zuiden bent. Gereden afstand 217 km.

24 september 2013

Na het ontbijt zijn we vertrokken naar de camping in Vallabreques, precies aan de overkant. Hier komen we al meer dan 30 jaar. De beheerder bleek in het ziekenhuis te liggen, wat voor nogal wat consternatie zorgde omdat het een eenmanszaak was. Niemand wist hoe het werkte. De tuinman kende ons en liet ons toe voor een nacht, in tegenstelling tot de andere gasten die minimaal een week moesten blijven. De camping was nog redelijk bezet in deze tijd van het jaar. Om 20.30 uur was het donker. Omdat de antenne tegen een boom kwam en niet open ging hadden we deze avond geen tv. Gereden afstand 9 km.

25 september 2013

Rond 10 uur zijn we vertrokken. Via Jonquiere, waar een cooperative met lekkere wijn is gevestigd,  zijn we doorgereden naar een FP in Thuir. We hadden hier veel last van vliegen en mieren op de ons toegewezen plek. Het was wel een mooie en rustige plek. We zijn doorgereden naar Trouillas, waar we ook op een FP hebben gestaan (domaine de la Perdrix). Dit was een mooie FP, alles zag er erg nieuw en ruimtelijk uit. Men was druk bezig met de druivenpluk en  we hebben nog even naar het persingsproces gekeken. ’s Avonds bleek dat de schotelantenne weigerde. Gereden afstand 260 km.

26 september 2013

’s Morgens hadden we last van regen en miezer. Het hek, dat ’s nachts was gesloten, was inmiddels weer geopend, zodat we om 8.30 uur richting Spanje konden vertrekken. Via de D900 gingen we door de Pyreneeen. Daarna hebben we de tolweg genomen. Bij Barcelona was het erg druk op de weg. We zijn doorgereden naar Taragona en hebben daar een camping gezocht. Het werd Cambrils. Op de Acsicamping (waar veel Nederlanders en Belgen maanden staan) heb ik geprobeerd de schotel te resetten. Een behulpzame Belg kwam assisteren. Na enig gepruts ontstond er kortsluiting en sloeg een zekering door. Het bleek dat hierdoor ook de koelkast niet meer werkte. Dat was funest aan het begin van een langdurige vakantie. Uiteindelijk heb ik de elektricien van de camperdealer gebeld en gevraagd me te helpen via de telefoon. 10 minuten later deed alles het weer. ’s Middags hebben we een fietstocht naar Salou gemaakt en even op het strand gezeten. De camping lag direct aan zee.. We besloten nog een dag te blijven en hebben nog wat in de zon gelegen aan het strand. Gereden afstand 312 km.

28 september 2013

Vandaag was Valencia ons doel. We vonden de Acsicamping net ten zuiden van de stad en konden over een fietspad naar de stad fietsen. Met een routebeschrijving van de Tourist Information hebben we een fietstocht langs de highlights gemaakt. Op de camping had je wel last van verkeerslawaai. Morgen maar weer verder. We hadden Nederlandse buren die onze reis naar Spanje Portugal in omgekeerde richting hadden gemaakt. Van hen kregen we allerlei tips over bezienswaardigheden en mooie kampeerplekken (zij maakten geen gebruik van CP's) in Portugal. Gereden afstand 294 km.

Oude 29 september 2013

Op naar Murcia. De reis ging voorspoedig maar de stad viel tegen op zondag. Er waren weinig aanwijzingen over bezienswaardigheden, waarna we besloten door te rijden en de stad een andere keer te doen als we meer informatie hadden. We kwamen aan in La Mancha op een camping aan bij een kunstmatig aangelegde binnenzee. Bij het verorberen van iets lekkers raakte mijn stifttand los. Terwijl ik bij de receptie ging informeren waar de tandarts zat, raakte Arma aan de praat met de buren. Daardoor vergat ze het brood in het oventje. Zowel het brood en het oventje waren hierdoor behoorlijk bruin.

Morgen maar weer kijken of we blijven en naar de tandarts gaan of dat we doorreizen naar Cartago gaan en daar een tandarts zoeken. ’s Middags zijn we nog de zee in geweest met onze hond Boris. Hij kan zwemmen en haalde vandaag zijn A- en B-diploma. Gereden afstand 308 km.

We zijn nog een dag gebleven. De tandarts heeft de tand voor 75 euro weer teruggeplaatst.

1 oktober 2013

Op dinsdag zijn we naar Bolnuovo afgereisd, naar een Acsicamping aan zee, waar we enkele dagen bleven. Je kon er heerlijk naar het strand, uit eten en de winkels waren op loopafstand. We hebben daar Belgische Zeeuwen ontmoet, Johan en Monique, waarmee we leuke contacten hebben gehad. ’s Nachts hebben we storm gehad, wat hier aan zee meer blijkt voor te komen. Ik moest om 3 uur uit bed om de luifel in te draaien en de schotel te laten zakken. Ook onze Franse buren, die hier 8 maanden per jaar staan, hebben hun luifels binnengehaald. Gereden afstand 73 km.

4 oktober 2013

Ons volgende doel was Granada, waar we de Acsicamping in La Zubia hadden uitgekozen. We maakten een mooie route door het berggebied van de Siera Nevada.  Onderweg getankt en het bleek dat de camper dit gedeelte van de reis wel een slokje lustte. Het was trouwens redelijk fris in de bergen. De camping leek degelijk. We ontmoetten daar gezellige Nederlanders. ’s Middags hebben we een wandeling door La Zubia gemaakt. De volgende dag zijn we met de bus naar Granada gegaan, waar we op ons gemak de bezienswaardigheden konden bekijken. Gereden afstand 316 km.

6 oktober 2013

We namen voor vertrek een douche, die niet warm werd. De netheid van de toiletten hield ook niet over. Snel weg dus naar ons volgende doel, Marbella Copabena. Op deze Acsicamping hadden we veel last van vliegen (waar niet, het bleek dit jaar erg te zijn) en katten. Dat was lastig voor onze hond Boris, die niet erg van katten houdt. Het strand was redelijk ver weg, over een drukke verkeersweg met enge smalle brug. Onze Engelse buurvrouw bleek een fan van Elvis te zijn, want we mochten de hele avond meegenieten van zijn iets te harde  muziek, die in de caravan werd gedraaid, terwijl zij in de voortent achter haar laptop zat. Vroeg naar bed dan maar en weer vroeg op. Gereden afstand 180 km.

7 oktober 2013

We vertrokken naar een CP in Torreguardiaro, een mooie plek langs het strand. Alleen, er stond niemand. Dat leek ons niet erg aantrekkelijk, voor het eerst in Spanje en dan alleen staan. We besloten daarom door te rijden, ook al omdat er een lelijke regenlucht kwam opzetten, die tegen de bergen bleef hangen. We kwamen aan in Alcala de los Gazules, een Acsicamping geleid door een Belgische. De camping had een bar, restaurant en winkel. Er kwam een harde wind opzetten, wat goed van pas kwam bij het drogen van de was. Gereden afstand 146 km.

De volgende dag hebben we gezond en een wandeling gemaakt door het natuurgebied, waarin de camping lag.

9 oktober 2013

Rond 9.15 uur vertrokken we richting Sevilla naar de CP in Gelves (N37.20.21 W 6.1.26). We hebben de tolweg gepakt, een mooie rustige weg. Rond 12 uur zijn we op de fiets gestapt voor de 4 km lange tocht naar het oude centrum van Sevilla. Het bleken er uiteindelijk veel meer te zijn. In het centrum was het erg druk. We hebben tapas gegeten in het centrum. Het was erg warm zo'n 35 gr. Liever maar terug naar de camper. Daar hebben we heerlijk langs het water in de schaduw gezeten, waar het koeler was.. ’s Avonds zijn we naar de tapasbar in de haven gegaan, waar je heerlijke tapas kon eten. Gereden afstand 151 km.

10 oktober 2013

Na een rustige nacht, we hebben uitgeslapen tot 8.30 uur, zijn we verder getrokken en gestopt in Isla Christina op de grens met Portugal. Het was een mooie Acsicamping. We zijn een paar keer naar het strand geweest. We hebben hier 3 dagen gestaan. We zijn naar de twee Isla’s gefietst. Gereden afstand 142 km.

13 oktober 2013

Voor het eerst in ons leven komen we in Portugal. Via een brug die de grens vormt tussen Spanje en Portugal komen we in Portugal aan. Achteraf hoorden we dat je je hier moet registreren voor het gebruik van de tolweg. We zijn beland in Manta Rota, op een CP aan het strand (N37.9.54 W7.31.15). Het is een mooie CP waar we 3 dagen hebben gestaan. Een heerlijk strand met koude douches. We hebben hier schitterende douchetaferelen gezien, want er werd volop gebruik van gemaakt door camperaars. Sommigen staan hier maanden. De twee stellen uit Granada waren hier ook. Gereden afstand 38 km. Op een zekere dag kregen we een flyer onder de ruitenwisser dat er een nieuwe CP was geopend in Falesia.

16 oktober 2013

Na een paar dagen zijn we doorgereisd naar de nieuwe CP in Falesia (N37.5.25 W8.9.37). Het bleek dat hij nog niet helemaal klaar was, maar we mochten er alvast staan. Het water en de elektra waren nog niet klaar. De eigenaar, een Belg, gaf aan dat er pas betaald moest worden als alles in orde was. In de namiddag was de stroom al aangesloten en de volgende morgen was het water ook beschikbaar. Het was een prachtige CP met wifi, ruime plekken, schaduw en zon, een prachtig strand en een centrum op loopafstand.  De eerste 2 dagen stonden we gratis. Wij waren de eerstbetalende klanten. Ook de stellen uit Granada verschenen hier weer. We hadden 8 Engelse buren, die ’s avonds bij elkaar zaten en gezamenlijk de eigengemaakte maaltijd nuttigden. Na afloop werden we uitgenodigd om bij hen een borreltje te drinken. Een van de mannen pakte zijn gitaar en begon allerlei liedjes uit de jaren 60 te spelen. Het was erg gezellig. De 1ste dag zijn we naar strand gegaan. De 2e dat zijn we naar Villamoure gefietst, een mondaine badplaats. ’s Middags zijn we naar de supermarkt in Olhos de Agua gefietst. Gereden afstand 83 km.

22 oktober 2013

Na 5 dagen zon en een nacht met veel regen zijn we vertrokken naar Sagres. Onderweg hebben we noodweer gehad. De 1e CP, met uitzicht op zee leek ons niets, een vies en ongelijk terrein. Daarna zijn we bij het fort op de parkeerplaats gaan staan. Het was gelukkig droog. Het dorpje zelf stelde niet veel voor. Morgen trekken we via Capo Sao Vicente (het uiterste puntje van Europa). ’s Avonds kwam veel wind uit zee. De antenne sloot weer niet. Nu wel de zaak goed gereset. Gereden afstand 101 km.

23 oktober 2013

’s Ochtend om half tien stonden we bij de kaap. We hebben er mooie foto’s gemaakt en zijn naar Lagos vertrokken, waar we om 10.15 uur op de CP (N37.6.57 W 8.40.44) aankwamen. Na het installeren hebben we het centrum bezichtigd. Het was allemaal erg toeristisch. We verbaasden ons wel over de vele ooievaars die hier in het centrum op de daken en schoorstenen zaten. Onze buren hadden we ook al ontmoet in Sagres, een Nederlander met een Chinese vrouw. Gereden afstand 49 km.

24 oktober 2013

Het was geen bijzondere CP, rommelig en rumoerig. Daarnaast viel er ook regen in de nacht en morgen, een reden voor ons om te vertrekken. Vandaag gaan we verder naar Portimao. De CP was een grote parkeerplaats (N37.7.8 W 8.31.51). ’s Morgens zijn we het stadje in gelopen. We hadden hier geen stroom. Onze buren ook niet, maar die hadden wel een aggregaat en wij dus de herrie.  Gereden afstand 22 km.

25 oktober 2013

Van de Belgische eigenaar van de CP in Falesia hadden we gehoord dat hij ook een CP had geopend in Silves. We besloten deze te bezoeken. Hij was prachtig CP (N37.11.13 W8.27.5). We kwamen aan in de stortregen. Omdat de ondergrond nog niet hard genoeg was, werden we naar een redelijke harde plek geleid. ’s Middags komen nog twee Engelse stellen uit Falesia naar deze plek. Steve, een van de camperaars, zakt weg in de berm en moet door de 4x4 drive van de tuinman worden weggesleept. Op zaterdag en zondag hebben we in het stadje gewandeld. Gereden afstand 19 km.

28 oktober 2013

We hebben besloten terug te gaan naar Falesia. We hadden nu een andere plek, maar wel de mooiste, waar we de hele dag zon hadden, wat goed uitkwam omdat het later in het jaar was.. De stellen uit Granada waren er nog. Later kwamen ook onze buren uit Sagres er nog. We hebben hier 5 dagen gestaan. Gereden afstand 68 km.

2 november 2013

Op naar Spanje. Franse Engelsen, die we gisteren op het terras spraken, namen meteen ons plekje in toen we om 8.15 uur vertrokken. We besloten het laatste stukje van Portugal de tolweg te nemen. We zouden wel zien hoe dat zou aflopen als je je niet geregistreerd hebt. Bij de grens werden we aangehouden.  Het leek een snelheidscontrole, maar het bleek een verplichte toeristische enquete te zijn. Na de enquete zijn we over rustige wegen naar Zafra gereden. Dit plaatsje wordt het kleine Sevilla genoemd. De CP vonden we naast het vroegere veemarktterrein (N38.25.31 W 6.24.42). Aan de overkant was een supermarkt, makkelijk dus. Het centrum was inderdaad prachtig. We hebben heerlijk in het zonnetje op een terrasje gezeten. Gereden afstand 342 km.

3 november 2013

Na een rustige nacht met af en toe een ambulance zijn we om 8.45 uur vertrokken. We reden het stadje uit, de mist in. Na ruim een uur trok de mist op. De lucht werd langzaam weer blauw. Er waren weinig Spanjaarden op de weg. We zijn gestopt in Salamanca bij de Lidl op de parkeerplaats, een gratis CP (N40.57.29 W 5.40.33). Je kon hier vandaan zo de stad ingaan, wat we ook gedaan hebben.  We hebben de stad bekeken en voor het eerst sinds weken weer een lange broek en een jas aangedaan. Salamanca ligt op een hoogte van 800 m, waardoor het er kouder is. Gereden afstand 337 km.

4 november 2013

Na een slechte nacht (om 2 uur begonnen de wegwerkzaamheden, om precies te zijn het fraisen van het asfalt). Herrie dus. We waren daardoor vroeg wakker en vertrokken om 7.45 uur. Wederom troffen we weinig verkeer op de weg. Het begon te regenen. Hoe noordelijker we kwamen, hoe harder het ging. We wilden naar Hara in de Riojastreek Navarra, maar het was geen weer om op een camping te staan. We besloten door te rijden aan Frankrijk. Aanvankelijk stopten we in St Jean de Luz, maar de smalle plekken op de CP en de trein achter de CP deden ons besluiten weer verder te rijden. We stopten om 15.00 uur uiteindelijk in Anglet op de CP bij het strand (N43.29.10 W 1.30.3). Het was een mooie CP en er was wel veel wind, maar het was overwegend droog.  Gereden afstand 531 km.

5 november 2013

Van de wind hebben we weinig gemerkt en werden laat wakker. Om 9.45 uur vertrokken we. Onderweg hadden we weer veel regen. Grijze luchten zonder wolken. Dat beloofde weinig goeds voor de verdere terugreis. Via een ons bekend wijnadres in Razac de Saussignac zijn we gestopt in St. Saveur op een rustige CP in een klein dorpje. ’s Middags kregen we natuurlijk weer regen. We staan wel bij bomen, dus dat wordt afwachten of we last krijgen van de drup. Gereden afstand 308 km.

6 november 2013

Wat verwacht werd kwam uit, veel druppels uit de bomen op het dak, dus weinig geslapen. Uiteindelijk hebben we ons toch nog verslapen. Via de A-20 zijn we naar het noorden gereden en gestopt in Mery sur Cher, een mooie CP (N47.14.45 E.59.23). De ondergrond was van rood gravel en gaf door de regen enigszins af. We kregen Belgische buren met een wit hondje, dat mocht kennismaken met Boris. Toen Boris zijn poten op het keurig witte hondje legde, kreeg dit beestje gravelvlekken op zijn vacht. Het hondje moest worden schoongemaakt en werd daarna iedere keer opgetild tot men de CP had verlaten. Met ons werd geen woord meer gewisseld. Vanwege wisselende asfaltvlakken achter de CP was er wel verkeerslawaai. Gereden afstand 341 km.

7 november 2013

In deze streek is heerlijke Loirewijn te koop. We besloten dan ook bij een wijnboer in Cour Cheverny nog wat wintervoorraad in te slaan en zijn daarna doorgereden naar Chateaudun, waar we op de CP bij het kasteel hebben gestaan (N48.4.16 E 1.19.27). ’s Middags hebben we nog door het stadje gewandeld. Gereden afstand 132 km.

8 november 2013

Rond 8.30 uur zijn we vertrokken. Via een rustige weg richting Rouen zijn we verder huiswaarts getrokken. Muncq Hautecote leek op de campersite een mooie CP, maar daar aangekomen viel hij ons tegen. Dan maar verder naar het noorden. In Harelbeke in Belgie vonden we een CP bij het voetbalstadion (N50.50.46 E 3.18.39). Iets na 15.00 uur stonden we naast het stadion voor 5  euro inclusief elektra. Vrij snel na aankomst begon het weer te regenen en niet zo weinig ook. Van Harelbeke hebben we daarom weinig gezien. Gereden afstand 482 km.

9 november 2013
We vertrokken voor onze laatste etappe en waren een paar uur later thuis. Gereden afstand 244 km.

Totaal gereden 6508 km.

CP in Zafra

Wandeling in Salamanca

CP in Anglet

CP in St Saveur met Engelse buren. De zijdeur zat aan de linkerkant.