Najaarsreis naar Frankrijk 2016

Na wat dagen van afwegen waar we heen wilden, Moezel of Frankrijk, besloten we naar aanleiding van de weersvoorspelling toch naar Frankrijk te gaan. De Loire was niet te ver en het weer zou redelijk zijn. Daarom zijn we op 6 oktober 2016 rond half 12 vertrokken naar Frankrijk. Omdat het navigatiesysteem tijdens onze vorige reis kapot was gegaan en naar de fabriek in Zwitserland was gestuurd, hadden we nu de Garmin weer geïnstalleerd met de nieuwste versie en een radiootje van de Action. Helaas deed de radio het niet dus konden we alleen maar muziek via een stick (die we in overvloed bij ons hadden) afspelen. Nadat we de fabrieksinstellingen hadden teruggezet, ging onderweg ook het navigatiesysteem het doen. We reden via Bergen op Zoom naar Antwerpen en vervolgens naar Moeskroen, waar de files begonnen tot in Frankrijk. Na Lille werd het rustig. Helaas stuurde onze Garmin ons door Amiens waardoor we om half zeven aankwamen in Conty op de gratis camperplaats (CP) aan (N 49.74333 E 2,15583). Er stonden 4 andere campers. Vermoeid zijn we ‘s avonds vroeg naar bed gegaan. Gereden afstand 442 km.

7 oktober 2016
Het was zo stil op de CP dat we pas om 8 uur wakker werden. Rond 9.30 uur vertrokken we via de westelijke route langs Parijs. Eerst werden we over landelijke wegen, later via goede D-wegen naar Parijs gestuurd. Daarna kwamen we in files terecht. Na Rambouillet werd het weer rustig op de weg en konden we in een ruk doorrijden naar de gratis Cp in Saint Denis les Ponts (N 48,06643 E 1,28958).vlak bij Chateaudun. Dit was een stille CP aan Le Loir, de zijrivier van de Loire. Aanvankelijk stonden we alleen, maar later voegden zich 2 campers bij ons. ‘s Middags gewandeld door Saint Denis en naar de supermarkt geweest. Gereden afstand 255 km.

8 oktober 2016
Na twee sombere koude dagen stonden we op met een flauw zonnetje. In het noorden zagen we een blauwe lucht, maar ja, daar kwamen we vandaan. We besloten naar de ons bekende wijnboer in Huisseau sur Cosson te gaan op een France Passion adres. We reden langs het kasteel van Chambord naar het FP-adres. Bij de wijnboer kochten we weer de heerlijke witte Cour Cheverny en wat rode wijn. Vervolgens installeerden wij ons op de plek waar we ‘s middags nog buiten hebben gezeten. Na een tijdje kwam er een aantal mensen met honden die cursus kregen op het achterliggende land.
Omdat we geen tv ontvangst hadden, zijn we ‘s avonds achter de wijnkelder en feestzaal gaan staan. Gereden afstand 75 km.

9 oktober 2016
‘s Nachts was het heel stil. ‘s Morgens zijn we om 8 uur opgestaan en ben ik samen met Willem naar de bakker in het dorp gelopen. Om 9 uur gingen we weer op pad. Omdat de weersvoorspelling niet bijzonder was en de temperatuur tegenviel besloten we niet aan de Loire te blijven, maar naar de zuidkust af te reizen. Na Vierzon hebben we de tolweg genomen tot Clermont Ferrand (27,30 E). Het was heel stil op alle wegen, maar de D-wegen kostten erg veel tijd vanwege de rotondes en de 50 km trajecten. Bij Clermont hebben we de A-75 genomen naar Beziers. Rond 3 uur zijn we gestopt op de gratis CP in La Carnourgue (N 44,4334 E 3,2117). Dit was echt op de scheiding van het warme en koude gebied. Mensen die uit het noorden kwamen waren dik gekleed en zij die uit Spanje kwamen liepen in korte broek. We stonden op hetzelfde plekje als op onze terugreis uit Spanje in april. In de namiddag hebben we een wandeling door het mooie stadje gemaakt en in de zon gezeten. Toen ik ‘s avonds de hond uitliet was het 0 gr. Maar ja, dat kan op 560 m hoogte. Gereden afstand 469 km.

10 oktober 2016
‘s Morgens liet ik de hond uit bij -1 en ben ik naar de bakker gelopen. We hebben ontbeten met ijs op de voorruit en zijn daarna vertrokken. Bij Millau besloten we eens niet de brug te nemen, maar de oude route via het stadje. Dit is ook een prachtige route die slechts iets langer duurt maar geen tol kost. Arma had inmiddels de nieuwe bestemming uitgezocht: Marseillan Plage aan de Middellandse Zee met een gezellige levendige boulevard en mooi strand. We stonden op camping La Creole (Acsi) waar we 2 dagen bleven. ‘s Middags zijn we naar het strand geweest, direct achter onze plek. De volgende dag was het bewolkt met koude wind. Rond 1 uur begon het op te klaren. We probeerden weer het strand, maar er trok een koude wind direct langs de zee. Bij de camper was het aangenamer, dus besloten we toch maar weer terug te gaan naar ons eigen plekje. De levendige boulevard is er niet meer in oktober. Alleen de bakker en een wijnhandel waren nog open. ‘s Avonds hebben we een pizza gehaald bij de bakker. Gereden afstand 181 km.

12 oktober 2016
We hadden aanvankelijk nog een aardige dag in Marseillan, maar toen rond half drie een donkere lucht kwam opzetten, zijn we vertrokken.
Omdat de weersvoorspelling veel neerslag aangaf besloten we niet op de zanderige camping te blijven maar naar de wijnboer in Meze (FP) te gaan.
Via de Carrefour en de Aldi kwamen we om half vier in Meze. ‘s Avonds begon het te regenen. ‘s Nachts hadden we grote hoosbuien, er zou 50 mm vallen.
Gereden afstand 14 km.

13 oktober 2016
In de vroege ochtend werden we gewekt door harde windstoten. Rond 10 uur zijn we vertrokken in de miezer met windstoten langs de kust. Onderweg waren stonden diverse wegen blank (inonde). We zijn toen toch maar van de route afgeweken omdat het water over de weg van het ene meer in het andere werd geblazen en zijn iets meer landinwaarts gaan rijden. We hadden besloten naar Bellegarde te gaan naar een gratis CP bij de haven (N 43,7445 E 4,51882). ‘s Middags was het gelukkig droog en hebben we door Bellegarde gewandeld. Van vroeger kenden we nog de witte wijn Clairette de Bellegarde, die we dan ook bij de plaatselijke Coöperative hebben gekocht. Toen we ‘s avonds naar het RTL nieuws keken werd een weerfoto getoond van de overstroming in Meze. Alles stond blank. We waren dus op tijd weggegaan. We zijn nog een dag in Bellegarde gebleven, omdat het weer, na onweer en regen ‘s nachts en ‘s morgens, weer beter was. ‘s Middags hebben we weer door het stadje gewandeld en hebben we daarna nog tot half zes buiten gezeten, totdat we een buurvrouw kregen die ons met haar camper in de schaduw zette. Gereden afstand 123 km.

15 oktober 2016
We werden wakker in de zon en zijn na het ontbijt vertrokken naar Vallabregues. Ons reisdoel was camping Lou Vincen die dit jaar nieuwe beheerders had gekregen. We werden door beide dames erg vriendelijk ontvangen en konden meteen genieten van het warme weer. Op zondag hebben we horseballwedstrijden bezocht en een vide grenier. Vandaag minder zon, maar wel een lekkere temperatuur. ‘s Maandags hadden we de hele dag regen. ‘s Ochtends (half zes) werden we gewekt door schoten. De bakkersvrouw vertelde dat dit ter bescherming van de oogst was, om hagel en onweer te voorkomen. Uiteindelijk zijn we hier een week gebleven. Gereden afstand 22 km.

22 oktober 2016
Na een heerlijk weekje bijkomen namen we afscheid van Helene met een kopje koffie in de bar. Vervolgens zijn we naar Courthezon gereden naar ons vaste wijnadres en hebben daarna de autoroute gepakt bij Orange. Omdat het zaterdag was, was er geen vrachtverkeer en was het dus redelijk rustig. Na Lyon (26,60 E tol) namen we de A 46 om de stad en vervolgens de A 6 naar Nuits St George ( 20,60E tol) waar we ons op de gratis CP (N 47,13164 E 4,95182) hebben geïnstalleerd. We stonden niet op de normale plekken, maar aan de overkant van de straat vanwege de vallende kastanjes. In het stadje was een wijnfestiviteit. We hebben hier heerlijke kaas gekocht en gedroogde filet mignon. Gereden afstand 448 km.

23 oktober 2016
Om 3 uur begon Willem te piepen. Hij had waarschijnlijk iets verkeerds gegeten want hij moest er dringend uit. Ik in mijn korte pyjamabroek en winterjas naar buiten. Uiteindelijk konden we weer verder slapen en zijn we om half 9 opgestaan. Daarna heb ik brood gehaald en zijn we vertrokken. We hebben getankt en zijn onmiddellijk de tolweg weer opgegaan. Tot Toul (23,70E). Op de Belgische grens hebben we geluncht en zijn toen doorgereden naar de CP in Blegny (N 50,68614 E 5,72382) waar we ons hebben bezondigd aan de Belgische friet. Gereden afstand 545 km.

24 oktober 2016
Via Helmond waar we het inmiddels gerepareerde navigatiesysteem konden ophalen, zijn we naar huis gereden. Gereden afstand 249 km. Thuisgekomen kunnen we terugkijken op de natste trip ever.

Totaal gereden afstand 2.828 km. Gemiddeld verbruik 1: 10,8.

Camperplaats in Saint Denis les Ponts

France Passion plaats in Huisseau

CP in La Carnougue

Camping La Creole in Marseillan Plage

CP bij de haven van Bellegarde na regenbuien