Najaar 2015 Frankrijk/Spanje

Op 3 oktober 2015 vertrokken we voor het eerst voor een lange reis met onze jonge hond Willem, die vandaag op de kop af drie maanden is. We vertrokken rond half elf en trokken op de viering van Leidens Ontzet door Leiden. Onderweg hoorden we van files bij Princeville en dus besloten we via Bergen op Zoom naar Antwerpen te rijden. Na Brussel tikte Arma op het navigatiesysteem per ongeluk “snelweg vermijden” in plaats van “tolweg vermijden” in. We werden van de snelweg afgestuurd en toen we achter de werkelijke reden van de afwijking kwamen, hebben we dit hersteld in Jezus Eik. Vervolgens zijn we via Charleroi naar de Franse grens gereden. Bij Charleroi hebben wij getankt en heeft Willem het een en ander geloosd. Best knap dat zo’n jonge hond het zo lang kan ophouden. Het wegdek was overigens erg slecht naar de Franse grens. Vervolgens zijn we doorgereden naar de camperplaats (CP) in Charleville Mezieres. Deze gratis CP was echter bezet en op de parkeerplaats bij het zwembad mocht je ’s nachts niet blijven staan. We besloten daarom door te rijden naar de gratis CP in Launois sur Vence (N 49.39.16 E 4.32.24). Het was een terrein tegenover de VVV en voor een bouwopslag, maar op zaterdagmiddag gaf dat niet. Het was er erg rustig en we stonden er alleen. We kwamen erachter dat de tv niet werkte, terwijl hij thuis nog goed functioneerde met het nieuwe Canal Digitaal BasisHD pakket. Dan maar vroeg naar bed. Willem protesteerde luid toen hij in de bench moest en blafte ongeveer een kwartier. Daarna konden wij ook slapen. Gereden afstand 393 km.

4 oktober 2015

Willem bleef stil tot half acht. Vervolgens zijn we opgestaan en na het ontbijt vertrokken.

Het was erg stil op de weg met extreem weinig verkeer. Het was wel regenachtig. We reden (vanaf Langres tot Nuits St Georges via de tolweg: tol 14,70 Euro) door tot de France Passion plaats (FP) in Premaux Prissey een prachtig plek in de tuin bij een wit wijnhuis. We waren de enige FPers.

Willem heeft zich ’s nachts twee keer gemeld en dat leidde tot uitlaten. Gereden afstand 382 km.

5 oktober 2015

Om half acht opgestaan en vertrokken. De route ging weer over een heel stille weg, maar rijden door de dorpjes duurde erg lang. Daarom hebben we bij Chalon sur Saone de tolweg genomen voor 15 euro. We wilden om Lyon via de A46, maar daar was een ongeluk gebeurd. Daarom zijn we toch maar via de tunnel gegaan. In de tunnel was het erg rustig en na Lyon zijn we via de RN 7 naar Beausemblant gegaan. Dit was een mooie gratis CP (N 45.13.6 E 4.49.59) in het centrum van een dorpje. We stonden er aanvankelijk alleen, maar ’s avonds  liep de CP vol. Omdat het bij aankomst al miezerde, was het nu tijd om naar de tv problemen te kijken. Gebeld met zwager Hans in Nederland, die contact opnam met Canal Digitaal, wat als resultaat had dat we voorlopig alleen naar RTL 4 en BVN konden kijken. Als advies werd gegeven de kop een beetje bij te stellen. Daarvoor had ik niet de juiste spullen bij mij, maar misschien komen we nog mensen tegen op onze trip die daar ook veel verstand van hebben en de spullen aan boord hebben.  Gereden afstand 244 km.

6 oktober 2015

Rare nacht met Willem gehad. ’s Avonds was hij stil toen we naar bed gingen, maar om 2 uur hoorden we gepiep. Hij wilde alleen maar eten. Buiten heeft hij gelukkig een plas gedaan, maar bij het naar bed gaan begon hij te blaffen en te piepen. Daarna werd hij weer stil. Ik kon daarna wel redelijk slapen, maar Arma had een slechte nacht. We zijn daarom weer vroeg vertrokken. Via de tolweg bij Tain l’Hermitage naar Orange ( 15,10 euro) reden we richting Bedoin. De weg was weer zeer rustig en voor het middaguur konden we wijn halen bij ons vertrouwde adres in Courthezon. In Bedoin was er weer een mooie plek naast de muur. Het was ook redelijk rustig op de CP (N 44.7.27 E 5.10.24)  We bleven hier een aantal dagen. Ik heb fietstochten gemaakt over de Col de la Madeleine. Via Cers naar Grissan. Een tweede tocht naar Flassan en Blauvac. De derde was naar Beaume de Venise, Carpentras, totaal 114 km. We hadden gezellige Nederlandse buren uit Waddinxveen, waarbij Willem erg in de smaak viel. De nachten waren (op een na met diarree van de hond) rustig. Het weer was fantastisch. Een Limburgse buurman heeft nog naar de tv-antenne gekeken, maar het mocht niet baten. Gereden afstand 181 km.

10 oktober 2015

Deze morgen kwam Willem vroeg, om 6.45 uur. Voor mij te vroeg, maar goed toch maar er uit. Vervolgens vertrokken naar Vallabregues, naar Acsicamping Lou Vincen, kosten 16 euro per nacht. Het was erg stil op de camping, maar het weer was 2 dagen prachtig, ruim in de 20 graden. De derde dag begon het te regenen, regenen en nog eens regenen. ’s Nachts hadden we last van onweer, dat viel niet mee met een hond met diarree. Daar loop je dan buiten, in de nacht in de regen. In totaal viel 120 mm regen. Gereden afstand 73 km.

13 oktober 2015

We besloten verder naar het zuiden te trekken en gingen naar de FP Caveau du Chene in Montcalm in de Camarque. We kwamen hier als eerste aan en naderhand kwamen er nog 4 campers bij. Onze buren waren camperaars van Terschelling. Zij hadden een klein snel hondje waar Willem heerlijk mee kon rennen. Het weer was aardig, maar er stond wel meer wind. Gereden afstand 58 km.

14 oktober 2015

Na een rustige nacht en een ochtendgesprek met de buren (terwijl de honden elkaar vermaakten) vertrokken we naar de FP Domaine Morin-Langaran in Meze (met douche en wc). Hier stonden we op een prachtige entree van het chateau, waar ze heerlijke Roussillon en Picpoul verkochten. Het was alleen jammer dat er kleine doorntjes in het grind lagen. Je kon ook de A9 goed horen, maar goed, het weer was mooi en de wijn lekker. We konden hier als eerste een plek uitkiezen, ’s avonds stonden we er met 6 campers. Gereden afstand 80 km.

15 oktober 2015

We wilden vandaag naar een CP in Agde gaan, die tot eind oktober open zou zijn. De afstand was maar 18 km, maar door wegomleidingen werd de afstand steeds langer. Bij aankomst bleek hij ook nog dicht te zijn. Daarom zijn we naar de Acsicamping aan de overkant van de Herault gegaan. Er stond een aardige wind, maar we vonden een redelijk windvrij plekje. ’s  Middags hebben we een fietstocht naar Agde gemaakt. ‘s Avonds stopte RTL4 ermee. Ik heb nogmaals de stroom eraf gehaald en de kaart opgepoetst. Vervolgens de tv weer opgestart en warempel, we hadden ineens alle zenders weer ter beschikking. Dit is de rest van de reis zo gebleven. Het leek net of mijn abonnement op 15 oktober inging. Gereden afstand 80 km.

16 oktober 2015

We trokken verder naar de Spaanse grens en kwamen terecht op een FP in Trouillas Chateau de Mas Deu. We mochten voor de cave plaatsnemen en hebben heerlijk in de zon gezeten en door de wijnvelden gewandeld met zicht op de Pyreneeen.  Toen we wijn wilden proeven, moest de wijnboer naar de rugbywedstrijd van zijn zoon. Wijn kopen zat er dus niet in. We zijn vervolgens naar een 4 km verderop gelegen FP gereisd Les Oliviers de la Canterrane, ook een prachtige gratis plek met wifi, wc en douchegelegenheid. Gereden afstand 149 km.

17 oktober 2015

’s Morgens zijn we met mooi weer vertrokken naar Spanje. Onderweg hebben we geen wijnadres meer gevonden om de voorraad nog een beetje aan te vullen voor ons verblijf in Spanje. Daarom zijn we bij Le Boulou de tolweg opgegaan om zo de Pyreneeen gemakkelijk te passeren. Ze waren inderdaad een makkie. Het was rustig op de weg. Onderweg hebben we een stuk N11 gereden, maar dit hield toch erg op. Vervolgens zijn we maar weer de tolweg opgegaan tot voorbij Barcelona voor een totaalbedrag van 15 euro. Hier hebben we, aangeraden door de campinggids een wijnboer gezocht in Avinyonet del Penedes. Toen we daar aankwamen waren we de eerste gasten die dag. Er liepen drie grote honden los, wat niet erg aantrekkelijk was met onze kleine Willem. We besloten daarom doord te rijden naar Cambrils naar de camperpark Playa y Fiesta (N 41.0.48 E 0.59.38) direct aan het strand. Er waren veel katten. Willem raakte die nacht wederom aan de diarree. Zeker 5 keer ben ik eruit geweest. Gereden afstand 328 km.

18 oktober 2015

De weersvoorspellingen waren niet erg denderend. Daarom besloten we door te trekken naar Amposta in de delta van de Ebro. De CP bleek echter 12 km buiten Amposta te liggen richting zee. Daar waren we een eerdere keer al eens geweest en was ons niet bevallen. Daarom zijn we maar 60 km verder getrokken naar Peniscola. Buren in Cambrils hadden camperplaats Los Pinos (N 40.22.45 E 0.23.18) aangeraden. Helaas barstte het van de vliegen overdag en ’s avonds van de muggen. Wat wil je nog meer voor 12 euro per nacht.’s Middags hebben we een fietstocht gemaakt naar Peniscola. De volgende dag zijn we naar de markt gegaan. Helaas regende het, maar daardoor waren er in ieder geval minder vliegen. Gereden afstand 126 km.

20 oktober 2015

Gelet op het weer besloten we toch maar weer terug te gaan naar Cambrils. We vonden nu een plek direct aan zee. Onze buren Rein en Ria uit Schaik waren gek op Willem en Willem op hun hondjes. De andere buren kwamen uit Bovenkarspel waar ze een chalet hadden. Ze waren evenals Rein en Ria op weg naar het zuiden om te overwinteren en zullen pas terugkeren in april 2016. Wat een vooruitzicht. Het weer werd steeds beter (de dagen dat wij weg waren naar Peniscola was het gewoon droog gebleven). Ruim in de 20 graden met zon en wolken. Ik heb hier nog een aantal ritten op de racefiets gemaakt van 45 en 38 km. Tijdens een van de nachten was de parasol van Rein weggewaaid. Ik vond hem de volgende dag tussen de rotsen een stukje verderop. Als dank mocht Arma mee met de cabrio naar de Lidl om boodschappen te doen.  Op 28 oktober werden we gebeld dat de schoonvader van onze oudste zoon was overleden. We besloten daarom onze reis af te breken. Gereden afstand 112 km.

29 oktober 2015

Met pijn in ons hart namen we afscheid van Rein en Ria en onze duitse buren (die hun huis verkocht hadden en sinds 2 jaar in een Concorde wonen). In Spanje hebben we al vroeg de tolweg genomen, we moesten ruim 1600 km rijden en hadden hiervoor 4 dagen. Tot Beziers in Frankrijk kostte dit 36 euro. We hadden een FP in Castelnau uitgezocht, een mooie plek bij een wijnboer, maar hij had geen bibes (wine in box) meer. Daarom zijn we maar weer doorgereden naar Meze waar we op de heenreis ook al hadden gestaan. Nu hadden we een andere plek uitgezocht en eigenlijk geen last van de stekels in het grind. Gereden afstand 441 km.

30 oktober 2015

We zijn ’s morgens vroeg vertrokken via de A75 een gratis tolweg over het Centraal Plateau. Ook nu weer een zeer rustige weg. De tol van de brug in Millau kostte 11,20 euro. Onderweg hebben we een plaspauze gehouden en de temperatuur bleek al behoorlijk lager te zijn. De route met de prachtige herfstkleuren was fantastisch. Rond 2 uur kwamen we aan bij FP Domaine Gardien in Besson, waar men heerlijke Saint Pourcain wijn verkocht. Het was een prachtige plek, maar wel een beetje uit de buurt van verdere bebouwing. Gereden afstand 429 km.

31 oktober 2015

Na een zeer rustige nacht  stonden we vroeg op. Het was een beetje nevelig en het gras, waar we op stonden, was vochtig. Dat leidde er toe dat de banden slipten toen ik op het grind wilde rijden. Vervolgens hebben we met hulp van de wijnboer de camper op het grind geduwd. Via rustige N wegen zijn we richting Laon gereden, onze laatste stop. Bij Chalons hebben we de tolweg om Reims genomen, kosten 7,40 euro. In de stad aangekomen vonden we een plaatsje bij de muur waar nog twee campers stonden. Kuddedieren als wij zijn, sloten wij ons daarbij aan. Later bleek dat de echte camperplaatsen net om de hoek waren, waar we parallel aan de weg hadden moeten staan (N 49.33.43 E 3.37.33). We bezochten ’s middags de middeleeuwse stad, maar deze was waarschijnlijk vanwege de kou erg uitgestorven. Gereden afstand 457 km.

1 november 2015

Het navigatiesysteem gaf als snelste route aan dat de D-weg naar huis via Valenciennes, Brussel, Antwerpen zou zijn. We besloten deze route te volgen. Het was een prachtige stille (zondagmorgen) weg tot aan Mons in Belgie. Rond 14.00 uur waren we weer thuis na 396 km. Al met al was het een heerlijke reis en de hond heeft het goed gedaan. Aan het eind gunde hij ons toch wel zo'n 8 uur nachtrust.

Totaal gereden 3.893 km, verbruik 1: 10,5, betaald staangeld 204,35 euro en betaalde tol 117,80 euro.

CP in Launois sur Vence

FP in Trouillas

Camping Cambrils

Strand in Peniscola

Wederom camping in Cambrils met zeezicht.