Voorjaar 2014 Rondreis Spanje Portugal

Op 31 maart 2014 vertrokken we voor onze 2e reis naar Spanje en Portugal, die we nu in omgekeerde volgorde zouden rijden, via noordwest Spanje en de westkust van Portugal, oostwaarts richting Spanje. Uitgezwaaid door onze lieve buren vertrokken we om 10.45 uur. De verkeersdrukte viel erg mee, slechts 1 file bij Moeskroen, omdat het grensgebouwtje werd afgebroken. We hebben geluncht in een dorpje voorbij Arras en kwamen rond half vijf aan in op de camperplaats (CP) in Conty (N49.44.35 E 2.9.20).  Afgelegde afstand 444 km.

1 april 2014

De volgende morgen zijn we verder gegaan. We besloten via Rouen te gaan, wat een redelijke route is. Vervolgens zijn we doorgereden naar de gemeentecamping in Chateaudun. ’s Middags heb ik een fietstocht gemaakt in de buurt en tijdens de rit 2 cp’s bekeken. Afgelegde afstand 293 km.

2 april 2014

Omdat we vandaag niet zo’n grote afstand moesten afleggen, vertrokken we pas om kwart voor elf. Ons reisdoel was de France Passion (FP) overnachtingsplaats in Huisseau sur Cosson, bij een wijnboer waar we heerlijke Cour Cheverny kopen als we in de buurt zijn. ’s Middags hebben we een fietstocht gemaakt naar het kasteel van Chambord. Afgelegde afstand 65 km.

3 april 2014

Na een bezoekje aan een andere wijnboer in Cour Cheverny zijn we doorgereden naar de gemeentecamping in Chinon, waar het voor ons ook een soort thuiskomen is. Het was een rustige route. Onderweg hadden we al een spatje regen. ’s Middags op de camping ging het harder. Er was ook geen internet omdat het systeem werd vervangen. Dan maar lezen en de stad in. Afgelegde afstand 130 km.

4 april 2014

Rond 11 uur vertrokken we. Het had de hele nacht geregend. De camping had nog steeds geen internet. Via sms-contact met broer/zwager in Holland kwamen we erachter dat het weer in Biarritz tot woensdag goed was. Dan maar doorrijden naar het zuiden en Frankrijk snel achter ons laten. We stopten in Cubnezais, bij een prachtige FP (Chateau Bertinerie) in de buurt van Bordeaux. Gratis stroom, water en loosplaats. We hebben wijn geproefd en kregen uitleg tegelijk met een Frans echtpaar, die onze buren waren op de FP. Het weer was gelukkig weer prachtig. We hadden een lekkere middag- en avondzon. Afgelegde afstand 347 km.

5 april 2014

’s Morgens zijn we verder getrokken naar San Sebastian. Onderweg stopten we bij een McDonald  om mails te checken. Thuis was een schilder de keuken aan het verven. Wij ontvingen nu foto’s van de inmiddels deels opgeknapte keuken. Het zag er mooi uit. Vervolgens zijn we via de tolweg de Pyreneen over getrokken en namen ook in Spanje de tolweg. In San Sebastian was de CP vol en er waren weinig alternatieven. We zijn doorgereden naar de volgende CP in Zumaia (N43.17.35 W 2.14.50) bij een busstation. Het was een redelijke plek aan een rivier.  ’s Middags zijn we naar de haven gelopen. Thuisgekomen hebben we buiten in het Spaanse zonnetje gezeten. Afgelegde afstand 327 km.

6 april 2014

Na een rustige avond en nacht zijn we vroeg opgestaan.  Arma had slecht geslapen. We vertrokken om 8.45 uur. Aanvankelijk namen we de kustweg, waar we moesten stoppen voor een wielerwedstrijd voor profs. Vervolgens hebben we de tolweg genomen en bij Bilbao de A8. Het was een hele rustige weg zonder vrachtverkeer. Om half drie kwamen we aan bij de CP in Navia (N43.32.44 W 6.43.11) een havenstadje  met een strandje. ’s Middags hebben we een wandeling gemaakt en hebben een praatje gemaakt met Duitse buren, die voor een korte trip naar Noord Spanje gingen. ’s Avonds hebben we gegeten bij een Italiaan. Vlakbij was er een middelbare school. Op het bankje voor de school kon je gebruik maken van internet. We  konden hier weer berichten ontvangen en verzenden, wat we dan ook gedaan hebben. Afgelegde afstand 456 km.

7 april 2014

We stonden schuin achter een supermarkt. Nadat de boodschappen gedaan waren zijn we doorgereden naar Santiago de Compostella. Ook nu weer een rustige weg en mooie weg langs de Picos, maar we hadden wel regelmatig regen en in de bergen harde tot zeer harde wind. Ook op de CP in Santiago was het kletsnat. Tijdens de wandeling door de stad regende het ook zeer regelmatig. Om hier in de regen te overnachten leek ons niet aantrekkelijk. We zijn vervolgens doorgereden naar de dichtstbijzijnde CP, maar dit terrein was erg schuin. We besloten daarom door te reizen naar Finistere, de eindbestemming van de pelgrims. Hier verbranden ze symbolisch hun schoenen en kleren. Ik was bang voor erge wind, omdat we die in de bergen ook hadden, maar dat viel erg mee. In Finistere was het mooi weer met nauwelijks wind. We bezochten eerst het hoogste punt. De CP was mooi, maar er liepen geiten los en dat was niets voor Boris. Het leek ons ook een beetje unheimisch. We zijn daarom naar beneden gereden naar het dorp. Daar was een parkeerplaats voor 5 campers, op een prachtige plek aan het strand. We stonden de hele nacht alleen.  Gereden afstand 301 km.

8 april 2014

Na een rustige nacht zijn we rond 9 uur vertrokken. Vervolgens zijn we doorgereden naar Ponte Vedra, waar een circus was op de CP. We hebben de stad bekeken en zijn weer doorgereisd naar de camping in Porte Novo. De camping was nog gesloten. We hebben op het parkeerterrein geluncht en zijn doorgereisd naar Arcade. Hier was een kermis op de CP (N42.20.22 W 8.36.46), maar bij de haven was op de parkeerplaats een mooie overnachtingsplaats. ’s Avonds hebben we heerlijk spaans gegeten. Ook op deze plaats stonden we alleen. Gereden afstand 209 km.

9 april 2014

We hebben lekker uitgeslapen. Stilte alom. Na het ontbijt zijn we om 9.15 uur vertrokken naar Bom Jesus in Braga. Via de tolweg –het poortje voor registratie hebben we gemeden- hebben we 2 stukken betaald gereden.  Bom Jesus was erg hoog gelegen. Het treintje dat je naar boven brengt, hebben we niet gezien – pas op de terugweg- daarom hebben we de trappen tweemaal gelopen, maar het was de moeite waard. Mooie tuinen, trappen en een mooi kerkje. De CP aan de voet van de trappen stelde niets voor, hier wilden we niet blijven. We zijn daarom doorgereden naar de Acsicamping Magdalena onder Porto. De camping was niet veel. We stonden vlak bij zee. Arma wilde voelen hoe koud het water was en werd overvallen door de sterke branding. Dit resulteerde in een natte broek. We hadden al een waslijn opgehangen. Bij thuiskomst bleek deze te zijn opgehangen op de plek van de buurman. Deze kwam toeterend thuis om zijn ongenoegen te tonen. ’s Avonds kregen we camperburen op onze plek. Gereden afstand 230 km.

10 april 2014

Na een zeer rustige nacht (op een mug na) zijn we vertrokken naar bedevaartsoord Fatima of Fetima. Eerst namen we de C11, die erg rustig was. Later hebben we toch maar de tolweg genomen, omdat de dorpjes ons te lang ophielden. In Fatima hebben we op de CP (N39.38.0 W 8.40.13) bij de kerk gestaan met veel meer camperaars. Het oord was de moeite waard. Prachtige gebouwen, waar de pelgrims op de hoogtijdagen worden opgevangen. We zagen nog bedevaartgangers die op de traditionele wijze, op de knieen, boete deden voor hun zonden. De parkeerplaatsen werden gerenoveerd, dus echt rustig was het niet. Gereden afstand 208 km.

11 april 2014

’s Morgens werden we gewekt door de kerkklokken, die vanaf 7 uur ieder kwartier slaan. We vertrokken daarom bijtijds richting Melides over de tolweg. Het was een zeer stil stuk tot Lissabon voor 13,40 euro. Daarna een rustige weg tot 50 km voor Melides. Bij een onbemand tolwegstation werkte de Visacard niet. Ik heb toen geld in de automaat gestopt, 12 Euro en kreeg 7 Euro terug. De boom ging echter niet open. Via de infoknop hoorde ik dat het 5 Eurobiljet kennelijk verschrompeld was. Ik kreeg een kwitantie dat ik 5 Euro had betaald en moest bij een volgend tolstation de kwitantie overleggen en alsnog 7 Euro betalen. Daarna ging de boom open. Vervolgens reden we over een heel erg slechte weg met kuilen en gaten naar Melides. Daar aangekomen bleek de lagune niet zo mooi te zijn als de recenties beschreven. Daarom zijn wij doorgereden naar de lagunes van Santo Andre (waar je in de duinen kon staan. Het was een mooie plek. Gereden afstand 242 km.

12 april 2014

Deze morgen vertrokken we naar Silves. Daar op de CP aangekomen (N 37.11.13 W 8.27.5) was het weer warm als vanouds. We ontmoetten daar “Orangeman” Antoine van Meer, een Nederlander die vertelde energie te kunnen doorgeven van de hogere machten. Daardoor zouden kwalen kunnen worden verholpen. Vanuit Silves kan je mooie fietstochten maken, die ik dan ook gemaakt heb. Verder wat gewandeld en gewinkeld in de stad, terrasje gedaan. Twee Nederlanders ontmoet die daar wonen en werken met alle problemen van dien. Gereden afstand 169 km.

16 april 2014

We gingen vandaag op zoek naar de CP in Carvoeiro (waar Heleen van Royen een optrekje heeft). Het was een zanderige plek, die er niet erg aantrekkelijk uitzag. Daarom zijn we doorgereden naar de CP in Falesia (N 37.5.25 W 8.9.37). Ook hier was het heerlijk weer. We zijn hier gebleven tot 22 april. Ik heb 2 x een fietstocht gemaakt. Op 1e Paasdag regende het, 2e Paasdag af en toe een bui. Gereden afstand 59 km.

22 april 2014

Via een bezoek aan Tavira zijn we in Manta Rota ( N37.9.54 W 7.31.15) aanbeland, waar we 3 dagen zijn gebleven. ’s Middags kwam er een zeewind opzetten, wat minder prettig was. We hebben een fietstocht gemaakt langs de blauwe lijn, die vanaf de Spaanse grens naar het westelijkste puntje van Portugal loopt. Gereden afstand 79 km.

25 april 2014

We vertrokken richting Spaanse grens en stopten bij de CP in Villa Real San Antonio (N 37.11.57 W 7.24.57). We hadden een mooie plek bij de haven. Het was feest in de stad. Nederlandse buren op het terras werden nog beduveld door een ober, die te weinig geld wilde teruggeven. Gereden afstand 11km.

26 april 2014

We vertrokken weer naar Spanje en stopten uiteindelijk op een Acsicamping in Villa Franca de Cordoba, waar we 2 nachten hebben gestaan. Gereden afstand 323 km.

28 april 2014

Via een mooie weg met goed asfalt (A$ en A43/A3) reden we richting oostkust en zijn wederom gestopt op een Acsicamping nu in Villargordo del Gabriel. Het was hier erg druk vanwege een bruiloft, maar aan het eind van de middag vertrokken de meeste gasten. Toen bleven alleen Nederlanders en Duitsers over. We stonden op 800 meter hoogte in de bergen bij een blauw stuwmeer op 3 kilometer van het hoger gelegen dorp. Gereden afstand 422 km.

29 april 2014

Op naar Peniscola. Direct na het opdraaien van de snelweg kwamen we al achter een convoi exceptionel te zitten, dat de hele breedte van de snelweg afsloot. Na 8 km stopte het convooi op de  invoegstrook. Daar konden we eindelijk inhalenen wat meer snelheid maken. Vervolgens hadden we een mooie weg naar Valencia.Via tolweg A7  kwamen we in Peniscola aan op een mooie CP (N 40.23.52 E 0.24.11) met douches, toilet en zwembad. We besloten hier enige dagen te blijven. Alle dagen kregen een 10 op het weerbericht. Het plaatsje was gezellig. Er was een markt in Benicarlo. Op vrijdag begon het te stormen, windkracht 6. Tot 15.00 uur was het bewolkt.Verder was alles prima. Gereden afstand 252 km.

3 mei 2014

Na een nacht met veel wind waardoor alle ramen dicht moesten en de antenne omlaag (we hebben maar een dvd gekeken) zijn we vertrokken naar Fiqueres. We hadden hier een rustige weg tot 60 km voor Barcelona. Daar werd het druk en hebben we de tolweg genomen en vervolgens kwam weer die wind. Vooral op het laatste stuk was het vreselijk. We waren blij dat we van de tolweg afkonden bij Fiqueres, waar we op de CP hebben geparkeerd. Vervolgens zijn we naar het museum van Dali gegaan, dat zeer de moeite waard was. Teruggekomen bij de camper zagen we dat de CP leegliep en maar de wind bleef. We besloten door te rijden naar Frankrijk, naar Le Boulou, zo’n 35 km verderop na de Pyreneen waar waarschijnlijk minder wind was. Dat bleek een misrekening. We namen geen tolweg. Ook daar kregen we spijt van omdat er file was in het grensdorp, omdat auto’s parkeerplekken zochten. De CP (N42.31.37 E 2.50.13) was rustig maar wel vol. Gereden afstand 395 km.

4 mei 2014

De volgende morgen brood gehaald, camper geleegd en verder getrokken naar de volgende CP. Op de eerstvolgende CP stond nog steeds erge wind.  We hebben wel de rommelmarkt in die plaats bezocht en zijn daarna doorgereden naar Ouveillan. Een kleine CP (N43.17.31 E 2.58.12) met water en vidange. Door beschutte omgeving minder last van wind. ’s Middags hebben we door het dorp gewandeld en kwamen bij een wijnboer terecht, waar we heerlijke wijn geproefd en gekocht hebben. Gereden afstand 117 km.

5 mei 2014

’s Morgens waren we vroeg wakker door het snel langsrijdende verkeer en de vogels. Uiteindelijk hadden we met 5 campers op de CP gestaan. We reden door naar de FP Domaine du petit Chaumont in Aigues Mortes, waar een wijnboer heerlijke biowijn verkocht. Ook hier kochten we weer wat wijn voor thuis. Voor onderweg hadden we een duurdere rode in een jerrycan laten doen, die lek bleek te zijn. Dat werd dus drinken. Gelukkig was de wijn erg lekker en hebben we de wijn overgegoten in plastic flessen van 1,5 liter. Zodoende hebben we weinig verspild. We hebben een wandeling gemaakt en toen we bij een rotonde overstaken, kwam er een camper langs die een eettafel verloor!!! Je zal er maar achter rijden. In de loop van de dag kwamen er nog 4 campers op de FP. Gereden afstand 147 km.

6 mei 2014

We besloten niet naar Comps, niet naar Arles, maar naar camping Lou Vincen in Vallabregues te gaan. Campingbaas Paul, die wij al jaren kennen en tijdens ons laatste bezoek in het ziekenhuis lag, was weer in goede gezondheid en ongekend vriendelijk. Het was hier 28 gr in de schaduw, lekker warm dus. Alles was weer als vanouds en we bleven hier een aantal dagen staan. Op de fiets naar Tarascon naar de supermarkt en weekmarkt. Fietstochten gemaakt op de racefiets naar Saze, Les Baux en Domozan en Monfrin. Gereden afstand 76 km.

13 mei 2014

In verband met het 12,5 jarig huwelijksfeest van onze oudste zoon besloten we naar huis te gaan. Omdat ik de Mont Ventoux nogmaals wilde beklimmen, moest dat vandaag gebeuren, dus op naar Bedoin (N44.7.27 E 5.10.24). Hoewel er nog veel wind was, wilde ik het toch proberen. Het begin gaat goed, de eerste 10 km in 1 uur en 4 minuten. Uiteindelijk duurt de rit 3 uur en 19 minuten, 4 minuten langer dan vorig jaar. De wind was beangstigend. Thuisgekomen zat ik nog een tijd na te trillen van de spanning en de onverwachte zwiepers.. Arma was in het dorp geweest en had een Mont Ventoux-bandana voor me gekocht. En dat terwijl ik geen cadeau voor moederdag had.  Gereden afstand 91 km.

14 mei 2014

Na een onrustige nacht met veel wind zijn we om 8 uur opgestaan en om 9 uur vertrokken. In Courthezon hebben we bij onze bekende wijnboer wijn gekocht voor thuis. Vervolgens zijn we via de N7 naar het noorden gereden. Aanvankelijk wilden we via Clermont Ferrand, maar halverwege opperde Arma toch maar via Lyon te gaan. De drukte viel mee. Bij Valence besloten we de A7 te nemen. Via de A46 reden we naar Bourg en Bresse waar we op de CP (N 46.11.54 E 5.14.14) , een gratis CP, waar ook een circus stond op het grasveld bij de kerk. We gingen de stad in. Het was een koude wandeling, maar toen we terugwandelden werd het steeds warmer. Gereden afstand 317 km.

15 mei 2014

’s Morgens om 5.15 uur gewekt door de vuilnismannen. Arma heeft hierna niet meer geslapen. Ik wel, maar om 7 uur zijn we opgestaan en vroeg vertrokken. Om kwart voor een kwamen we aan op de CP ( N 48.22.22 E 6.17.45) in Charmes. Er stond  een koude wind. We stonden niet aan het water, maar op de tweede rij. Gereden afstand 321 km.

16 mei 2014

Na een goede, maar wel koele nacht (het was 16 gr toen we naar bed gingen) vertrokken we en kwamen rond het middaguur aan op de CP in Han sur Lesse (N 50.7.39 E 5.11.15). Ik ben daar op de fiets gestapt om iconen te kijken in Chevetogne. De kloosterkerk viel tegen. Gereden afstand 274 km.

17 mei 2014

Laatste dag. Veilig thuis aangekomen na een rit van 330 km.

Einde van een mooie reis van 6560 km met de auto en 664 km op de fiets. Betaald staangeld 315,66 euro.

CP in Conty

CP in Ouveillan

FP in Aigues Mortes

Camping Vallabregues

Op de top van de Ventoux