Voorjaar 2016 naar Spanje/Portugal

Woensdag 27 januari 2016.
Voor vertrek nog 2 x naar de dealer geweest omdat de schade van de luifel nog steeds niet was afgewikkeld en omdat de tv-zenders niet altijd naar behoren werkten. Op ‘s morgens voor de laatste maal de tv-zenders laten installeren op Astra 3 met de verzekering dat ze te zien zouden zijn in Zuid-Europa. Een nieuwe Rebox-ontvanger is geïnstalleerd en om 10.40 uur zijn we vertrokken. Het was bijna droog maar we hadden wel windkracht 7/8 tegen. Bij Rotterdam werden we vanwege files naar de Beneluxtunnel gestuurd. Daaruit gekomen besloten we de route via Bergen op Zoom naar Antwerpen te vervolgen om de drukte in Brabant en het eerste stuk in België te voorkomen. De nieuwe weg was inmiddels klaar (stond nog niet op onze navigatie) en na 146 km waren we op de ring bij Antwerpen. Vervolgens zijn we via Brussel/Bergen/Valenciennes zijn we gestopt in Catillon sur Sambre. Het plaatsje stelde weinig voor, maar de gratis camperplaats (CP) was wel aardig. Onderweg kregen we bericht dat de echo van ons nieuw te verwachten kleinkind in orde was. Het hartje klopt. Leuk nieuws. Gereden afstand: 447 km.

28 januari 2016
Na een rustige nacht met af en toe regen werden we ‘s morgens vroeg wakker. Het was nog donker en onze 7 maanden oude hond piepte al een uur, maar ja, hij en wij moeten aan elkaar wennen in de camper. Ik heb eerst de hond uitgelaten en daarna hebben we ontbeten. Rond 8 uur zijn we verder gereden. Vanwege de harde wind had de camper 1 op 9,5 gereden, dus werd er vroeg getankt. Aanvankelijk werd het mooi weer, maar van lieverlee werd de lucht donkerder en op de A-104 richting Parijs kwam er regen. Vanwege het weer zijn we doorgereden naar de CP in St. Pourcain sur Sioule. Een mooie CP met mooie plekken langs de rivier vlakbij het stadje. In het plaatsje hebben we heerlijke wijn aangeschaft bij de Coöperative. Het weer werd gelukkig al aangenamer. Gereden afstand: 533 km.

29 januari 2016
Na een echt rustige nacht zijn we vertrokken op een zeer rustige weg naar Clermont Ferrand en daarna de A-75 op. Ook deze tolvrije weg was zeer rustig, maar het was af en toe wel mistig. We zijn halverwege gestopt op een Aire voor een sanitaire stop voor Willem. Op de aire lag sneeuw en ijs aan de kant van de weg. Het was ook danig fris. Via de brug van Millau (tol 11,20) zijn we rond 14.00 uur in Meze aangekomen bij onze wijnboer (France Passion). Toevallig werden daar de flessen gevuld met de wijn uit 2015. Er stond een aanhanger met alle vulapparatuur erop tot en met het etiketteerapparaat en de draaidoppen machine. Interessant om te zien. Gereden afstand 410 km.

30 januari 2016
Deze morgen een beetje uitgeslapen. Rond 8 uur zijn we uit bed gestapt. Willem hield het zo lang uit. We hebben de navigatie gevolgd om in Spanje te komen en moesten een klein stukje terug naar Beziers om dan de A-75 te vervolgen. Daarna volgden we de N-wegen tot vlak voor Perpignan. Daar zijn we de tolweg opgegaan om de Pyreneeën gemakkelijk over te gaan. Het kostte 5 euro tot de grens, maar het schoot wel lekker op. In Spanje hebben we ook de tolweg genomen. Eerst 14,25 euro tot Barcelona, daarna 11,40 euro tot Cambrils. Vlak voor Taragona om precies 15.00 uur stond de teller van de camper op 50.000 km en dat na 45 maanden. Rond 15.15 uur kwamen we aan op camping La Fiesta met een speciale plaats voor campers. Het was net als in oktober 2015, toen we onze laatste reis moesten afbreken. Het was lekker zonnig, maar er stond wel een wind uit zee. Willem voelde zich helemaal thuis en zocht de honden van Rein en Ria die we in oktober als buren hadden.
We bleven 6 dagen in Cambrils. In het stadje hebben we een telefoonkaart van Orange gekocht voor 15 euro met een 30 dagen tegoed voor 1 Gig internet van 8,95 euro. We hebben hier veel gezond en gewandeld. Lekker uitgerust ook van de tot hier afgelegde afstand in het koude weer.
Gereden afstand 451 km.

5 februari 2016
Na een aantal mooie dagen toch maar vertrokken. ‘s Middags kwam er wel een koude wind, zodat je rond 17 uur naar binnen moest. We zijn afgereisd naar Peniscola. CP Stop and Go was bijna vol, er was nog een plaatsje over. Er waaide een koude wind uit zee. Niet erg lekker dus. Bovendien viel de CP erg tegen, zowel de plek als de buren. Morgen maar weer verder. Gereden afstand 115 km.

6 februari 2016
‘s Morgens weer verder naar het zuiden getrokken in de hoop dat het warmer zou worden. We stopten in Daimus bij een CP, maar de overgebleven plekken waren erg klein, zonder stroom met snel schaduw. Daarna zijn we doorgereden naar Oliva, op een eurocamping, zo’n 13 km verder. Het was een mooie camping aan het strand. ‘t Was nog wel fris, maar we konden tot 4 uur buiten zitten. ‘s Nachts waaide het hard (windkracht 6), dus ramen dicht, tafel en kleed naar binnen en weer verder slapen. Overdag ging het wel, uit de wind was het 20 gr, een blauwe hemel maar later in de middag kwamen er wolken. We bleven hier 2 dagen. Gereden afstand 251 km.

8 februari 2016
Het was even wachten voordat de elektra werd afgesloten, maar uiteindelijk konden we toch vertrekken. Ons volgende doel was Altea, dat we bereikten via een fraaie tocht door kleine bergen. Helaas waren de CP’s en de camping vol. We reden door naar Benidorm. Daar wilde ik altijd al een keer kijken, maar bij de eerste de beste camping werd gezegd dat heel Benidorm vol zat. We moesten dus verder naar het volgende plaatsje waar een CP was. In het eerstvolgende plaatsje was de CP opgeheven, waardoor we uiteindelijk belandden in Santa Pola op een CP, met krappe plekken. We hadden aardige Franse buren, die hun camper niet zoals velen doen precies op de grens hadden geïnstalleerd, maar een meter er vanaf. Zodoende hadden wij visueel een ruime plek. Het was een mooie omgeving met een plas met flamingo’s en een leuk stadje. Helaas lag de CP aan de rand van een industriegebied, met in de nabijheid een koelfabriek. De koelmotoren maakten voor ‘s nachts veel herrie. Na drie dagen vonden we het welletjes. Gereden afstand 157 km.

11 februari 2016
We reden verder naar Los Ramos waar je een CP had, temidden van een citroenplantage. Het was een prachtige CP met douche, toilet, wasmachine, droger en wifi. Het plaatsje lag op 8 km van Murcia, waar je gemakkelijk kon komen, omdat er een fietspad langs de rivier naar Murcia liep tot midden in de stad. Het was een oase van rust op deze CP, zeker vergeleken met Santa Pola. We zijn in de dagen daarna naar Murcia gefietst en naar de plaatsjes in de omgeving. Van een krasse Nederlander (Jan uit Hellevoetsluis) hoorden we van een heerlijk restaurant in het dorp. Na 5 dagen ontmoetten we ‘s morgens bij de bakker op de CP plaatsgenoten die al lange tijd op reis waren. Ik had ze vlak voor de Kerst nog gesproken, toen ze even in Nederland waren voor de feestdagen. Als afscheid hadden we nog: Wellicht zien we elkaar in Spanje of Portugal, gemompeld. Toeval bestaat dus.
Die dag ook de echo ontvangen van ons aanstaande 7e kleinkind. Alles was ok, het blijft een groot wonder. Na met Nico en Nel, onze kennissen, in het Spaanse restaurant te hebben gegeten, een 3 gangenmenu incl. drank voor 32 euro voor vier personen. Hoe bestaat het! Omdat dit zo voordelig was, stopte op zaterdagmiddag de pomp van de watervoorziening van de camper, hoewel hij nog geen jaar oud was. Gelukkig hadden we nog een jerrycan, waardoor we toch water hadden. 2 dagen een jerrycan op het aanrecht voordat we op maandag naar een dealer in Murcia konden, om voor 2x de Nederlandse prijs een nieuwe waterpomp te kopen, die ik ter plekke heb ingebouwd. Gelukkig had ik net AOW gehad, dus het kon lijden. We hebben nog een aantal lekkere middagen gehad met bazarbezoek, bodegabezoek en naar de markt in het naburige plaatsje. De middag voor ons vertrek hebben we weer gegeten in Cervezerie Pepe. Gereden afstand 76 km.

26 februari 2016
Na 15 dagen zijn we vertrokken naar een CP in Totana, waar onze vrienden Nel en Nico al eerder naar waren vertrokken. Ze mailden dat er een plekje vrij was op deze mooie CP. Na een kort ritje arriveerden we op de camperplaats waar we ‘s middags heerlijk in de zon hebben gezeten. Daarna zijn we naar het plaatsje gelopen. Op zich een leuk stadje, maar de weg bestond uit vals plat. De volgende dag was het kouder en maakten we een wandeling langs de sinaasappelplantages. ‘s Middags hebben we in een plaatselijk restaurant geluncht. Ook de derde dag konden we weer buiten zitten. De nachten waren best wel koud en winderig hier in dit voorgebergte. Gereden afstand 88 km.

29 februari 2016
Na twee nachten met windkracht 5 hadden we nu een rustige nacht. Omdat er ook processierupsen op bomen waren geconstateerd zijn we vertrokken. Uiteindelijk zijn we aangekomen in Almerimar, waar we een nieuwe cp vonden, die ons was aangeraden door Franse buren in Los Ramos. Het was een mooie rit door de bergen langs de kust waarbij we wel last hadden van zijwind. We hebben hier een week gestaan met prachtig weer (18-20 gr), wolkeloze luchten. Van hieruit konden strandwandelingen gemaakt worden of over de boulevard naar het op 2 km afstand gelegen Almerimar. Hier had je rond het havengebied leuke terrasjes, waar je bij je glaasje een tapasgerecht kreeg. Op de cp hadden we een prachtige plek met uitzicht op de ingang. We hebben Nederlanders (Wim en Cecile uit Lisse) ontmoet die bij de haven stonden en een labradoodle hadden. Onze Engelse buurman was gek op Willem. Zijn vrouw was rond de kerst naar Australië vertrokken omdat hun dochter ziek was en verpleegd moest worden. Hij bracht met twee hondjes de camper naar Engeland. De laatste nachten was er sprake van harde wind. Echt strandweer is het niet geweest vanwege de wind. De laatste dag hebben we afgesloten met een wijntje en tapas bij de haven. Gereden afstand 223 km.

7 maart 2016
Na ‘s morgens afscheid te hebben genomen van onze aardige Engelse buurman, zijn we verder getrokken. We wilden gas tanken, maar dat lukte niet met mijn nippel. Kennelijk heeft Spanje een andere nippel. Gelukkig kon het tankstation een Spaanse nippel lenen. We hadden 8 liter lpg gebruikt gedurende deze reis. Vervolgens trokken we door naar een CP bij Malaga, maar deze was helaas vol. We besloten hier maar door te rijden richting Sevilla. De A92 was goed berijdbaar. De wind viel hier mee, onderweg hadden we wel veel regen en af en toe hagel. De CP in Marchena, waar we zouden overnachten was moeilijk te vinden. Met behulp van inwoners hebben we uiteindelijk de plek gevonden. ‘s Middags hebben we door het stadje gewandeld en koffie gedronken in een Spaans café. We moesten even op de koffie wachten omdat de kleinzoon van de baas verschoond moest worden op de tafel naast ons. Gelukkig kostte de 2 espresso’s maar 1 euro. In het stadje was het 16 gr. We hebben tevens onze telefoon weer opgewaardeerd, zodat we weer internet hadden. Gereden afstand 337 km.

8 maart 2016
Door het vele verkeer waren we ‘s morgens vroeg wakker. We zijn maar uit bed gegaan en hebben de 71 naar Sevilla afgelegd. We stopten bij de CP in het havengebied en zochten een mooi plekje aan de rivier. We dachten tenminste dat het een mooi plekje was, maar bij terugkomst uit de stad, die we met de fiets hebben bezocht en waar we 2x een terrasje hebben gedaan, bleek dat we vlak bij de plek stonden waar auto’s van en op opleggers werden gereden. De motoren van de opleggers bleven continue draaien, wat de nodige herrie veroorzaakte. Een plaag, dat doen we niet meer. Tot overmaat van ramp kregen we een Engelse buurman, die zijn camper met zijuitgang precies op de lijn parkeerde, waardoor we ongeveer 70 cm hadden om in en uit te stappen en moesten opletten niet te struikelen over zijn trapje. ‘s Nachts ging ook een cruiseschip nog warmdraaien om ‘s morgens vroeg te vertrekken. Morgen snel we dus.

9 maart 2016
We waren weer vroeg wakker en vertrokken snel. Na de drukte van Sevilla was de verdere weg erg rustig. We hadden besloten naar El Rocio te gaan, dat midden in het natuurgebied Donana lag. Aangekomen op de plek die de coördinaten van ons GPS systeem aangeven, werden we verwezen naar de camping. Een vriendelijke Belgische camperaar verwees ons naar de plek achter het politiebureau waar je ook mocht staan (gedoogplek). El Rocio is echt een bezienswaardigheid. Je waant je in het wilde westen. Men rijdt er op paard, de wegen zijn niet bestraat en veel houten huizen. Er was een plas met flamingo’s en we zagen ook een ibis. Gereden afstand 86 km.

10 maart 2016
Het was rustig ontwaken in El Rocio. Om half 10 zijn we verder gegaan, na te hebben getankt naar Mazagon. Dat was een redelijke gratis CP bij de zee. We vonden een plekje achteraan, maar daar was veel wind. Na een wandeling over het strand was er door vertrek van andere campers ruimte gekomen in de zon, uit de wind. We parkeerden achter een Duitse camper, maar de eigenaar daarvan vond dat we te dicht op hem kwamen staan (er was nog ruim 2 meter afstand tussen onze bumper en zijn achterkant) en ging enorm tekeer. Ze bestaan dus nog: Duitsers die denken dat Europa van hun is. We besloten ons verblijf daar niet te verpesten door zo’n opgewonden standje en zijn teruggegaan naar onze oude plek. We hadden overigens prachtig weer. Gereden afstand 41 km.

11 maart 2016
Het was heel stil ‘s nachts. Omdat we vroeg op waren hebben we eerst een strandwandeling gemaakt, voordat we richting Portugal trokken. De grens was niet ver meer. Het was een rustige route. Bij de grens hebben we ons laten registreren voor de tolweg, een fluitje van een cent eigenlijk. Daarna zijn we doorgereden naar de CP in Villa Reaal de San Antonio. Het was hier erg vol met Franse overwinteraars (vanwege negatief reisadvies voor Marokko) maar we konden toch aan het water staan. Het was wel een beetje fris in de wind. Vandaar dat we ‘s morgens en ‘s middags het stadje zijn ingewandeld. De eerste keer dat we hier waren vonden we het leuker. Morgen maar verder. Gereden afstand 96 km.

12 maart 2016
Via de Lidl zijn we doorgereden naar de cp in Manta Rota. Er waren nog maar enkele plekken vrij. Toevallig kwamen we precies voor Nel en Nico te staan, die hier al een paar dagen stonden. Bij de koffie liet Nico ons de Portugese lekkernij Pastel de Nata proeven. Dat was echt een lekkernij. Er kwamen op de CP veel verkopers langs van mandarijnen en sinaasappels. De volgende morgen zijn we naar Tavira gefietst over de speciale fietsroute van oost naar west langs de kust van de Algarve. Op een van de volgende dagen weer uit eten, nu een vleesschotel, eerst kip, maar daarvan was er niet genoeg voor 4 personen, vervolgens een schotel met karbonades, worstjes en speklapjes. Daarna taart en een borreltje toe. We hadden de Franse buren vooraf gewaarschuwd dat we weggingen en dat Willem 2-5 minuten zou janken. Daarna werd hij doorgaans stil. Zij boden aan met hem te gaan wandelen. Na onze uitgebreide lunch waren ze nog steeds aan de wandel. Willem en zij hadden er van genoten. Gereden afstand 12 km.

17 maart 2016
Na 6 dagen zijn we verder getrokken naar Silves. Het Motorhomepark was vol, daarom gingen we naar de nieuwe gratis cp bij het zwembad. Een mooie plek, maar er was geen water. We hebben geluncht voor 32 euro met zijn vieren, het zogenaamde campermenu, maar dat werd gehonoreerd met een 6-. De volgende morgen ben ik vroeg naar het motorhomepark gewandeld, waar Antoine, een Nederlander die als waarnemend beheerder fungeert, vertelde dat er een plek vrij kwam. Nico verhuisde hier naar toe. Wij zijn naar de markt gewandeld en bij terugkomst lag er een briefje dat er nog een plek was leeggekomen, waar wij naar toe zijn verhuisd. We zijn hier een goede week gebleven. In Silves zijn we enige keren uit eten geweest, waar we ons tegoed hebben gedaan aan vis en kip piri piri. Tijdens ons verblijf hier werd Willem ziek. Hij at minder, kreeg diarree en dronk ook nauwelijks. Na een dag ben ik naar de apotheek gegaan om wormenpillen te halen. Het hielp nauwelijks. Vervolgens ook diarreepillen geprobeerd, maar deze werden uitgespuugd. ‘s Nachts hield hij ons ook uit de slaap omdat hij diverse keren moest worden uitgelaten. Vervolgens hebben we blikvoer gekocht om hem vlees en proteïnen te geven. Dit lustte hij wel en in de middag knapte hij een beetje op. Gereden afstand 126 km

27 maart 2016
Na een rustige nacht zijn we met N&N vertrokken naar de CP in Alvor. Het was een zanderige plek, maar lekker dicht bij de haven en de zee en bovenal weer mooi weer. Het was 1e Paasdag en we zijn in Alvor uit eten geweest. Inktvis en lamsvlees waren verrukkelijk. Gereden afstand 27 km.

28 maart 2016
Op maandag zijn we vertrokken naar Falesia. Bij aankomst was de Belgische eigenaar aanwezig. Na de begroeting bleek dat onze favoriete plek beschikbaar was. Hij werd eerst geharkt waarna we ons konden installeren. Willem leunde op de bijrijderstoel en toen hij wegliep, zag ik daar een grote volgevreten teek liggen. Die had hem dus allen narigheid bezorgd in Silves. Hij knapte daarna zienderogen op en was na een dag weer de oude. We hebben hier 3 heerlijke dagen gehad. Gereden afstand 59 km.

31 maart 2016
Na afscheid te hebben genomen van N&N zijn we vertrokken naar Sevilla. De tolweg in Portugal was erg rustig en kostte 8 Euro. We besloten toch maar weer in de haven te gaan staan, maar nu verder weg bij het laden en lossen van de auto’s vandaan. Daar was het inderdaad rustiger en redelijk vertoeven. We zijn ‘s middags meteen de stad ingegaan naar de Spaanse tuinen, die we op de heenreis hadden gemist. Gereden afstand 229 km.

1 april 2016
We vertrokken uit Sevilla richting Cordoba, niet volgens het navigatiesysteem dwars door de stad, maar via de brug, daarna via de A4 en niet de A431. Deze route was ruim 20 minuten sneller. De CP in Cordoba was een redelijke parkeerplaats bij een sportpark, dichtbij de oude stad. We arriveerden om 12 uur, waarna we meteen de stad in gingen. We stonden vlakbij de Joodse wijk. Ik heb de Mezquita bezocht ( nav het boek De hand van Fathima van Falcones). Arma bleef buiten met Willem. We hebben ook in de stad allerlei zaken uit het boek gezien, waardoor je heel anders naar de stad keek, dan toen we met een rondreis enige jaren geleden het centrum hebben bezocht. Gereden afstand 156 km.

2 april 2016
Na een rustige nacht in een mooie buurt, op een mooie plek zijn we vertrokken via de A45. Het was een mooie route. Om 15.00 uur kwamen we aan in Almerimar. Het leek wel of de CP gesloten was, zo stil was het er, terwijl op de heenreis er wel 20 campers stonden. Gereden afstand 330 km.

4 april 2016
Omdat de wind uit zee bleef aanhouden zijn we vertrokken naar Los Ramos bij Murcia. Blijven was gewoon geen optie. Via een rustige route zijn we naar Murcia gereden. Daar werd het steeds drukker op de weg. Op de CP een plek aan de achterzijde gezocht. ‘s Middags hebben we weer lekker buiten gezeten in de zon. ‘s Nachts hadden we regen en de volgende dag eveneens. Dat maakte het uitlaatgebied voor Willem erg modderig. Gereden afstand 284 km.

8 april 2016
In Los Ramos hebben we de gebruikelijke uitstapjes gemaakt naar de Chinese bazar, de Spar, de Dia en weer uit eten. Het weer was 2 dagen wat minder, waarna we vertrokken richting noorden. We stopten bij een Acsicamping in Pucol. Gereden afstand 248 km.

9 april 2016
Met moeite hebben we Pucol verlaten. Het navigatiesysteem stuurde ons naar een landbouwweg. Vervolgens werden we dwars door het plaatsje naar de A7 gestuurd. Met het tanken erbij duurde dit een half uur. We zouden stoppen in L’ Ampolla, op een Acsicamping. Daar aangekomen leek het ons een echte camping, iets wat ons niet aantrekkelijk voorkwam. Daarom zijn we toch maar weer doorgereden naar Cambrils. Bij de wandeling langs het strand ontmoetten we weer de Duitsers met de Portugese waterhond, die we op de heenreis ook hadden ontmoet. In de namiddag kwam er een harde storm opzetten. De storm ging gelukkig ‘s avonds weer liggen. De volgende dag hadden we prachtig weer, maar ‘s middags kwam er weer harde wind uit zee. We gingen achter de camper zitten, waar het lekker was. We waren totaal verpieterd. ‘s Nachts weer storm uit zee, gepaard gaande met een hoop herrie van de golven. Gereden afstand 247 km.

11 april 2016
We besloten te vertrekken en reden via de A7 naar Barcelona. Bij de baai van Rosas hebben we geluncht, binnen, want er stond een harde koude wind uit zee. Vervolgens zijn we doorgereden naar de FP in Meze van Morin Langaran waar men de wijn uit 2015 inmiddels verkocht. Gereden afstand 472 km.

12 april 2016
Bij redelijk weer vertrokken we naar Le Caylar, langs de A75. Het bleek erg koud te zijn op 800 hoogte. Daar waren we nog niet aan gewend. We zijn daarna doorgereden naar La Canourgue, een grati CP bij een leuk plaatsje.’s Morgens zijn we naar de markt geweest en ‘s middags hebben we de stadswandeling gemaakt. Daarnaast hebben we heerlijk in de zon gezeten. ‘s Nachts regende het weer. Gereden afstand 167 km.

3 april 2016
De volgende morgen weer vertrokken via de A75 naar het noorden. We zijn gestopt in St. Amand-Montrond, een nieuwe CP bij een mooi natuurgebied, aan de rand van een stadje. Helaas begon het ‘s middags weer te regenen. We hebben gewacht tot het droog was, maar na een paar minuten wandelen begon het alweer te regenen. We hebben geschuild bij de Mac, waar we ‘s avonds gegeten hebben. Voor het donker werd, werd het droog en brak er een zonnetje door. Gereden afstand 397 km.

14 april 2016
Gelukkig is het ‘s nachts droog geweest. We waren vroeg wakker en vertrokken snel want we wilden langs mijn oudste tante van 98 jaar, die in een voorstadje van Sens in een verzorgingstehuis woont. Na het bezoek zijn we doorgereden naar een CP in Provins, een prachtig middeleeuws stadje. Gereden afstand 262 km.

15 april 2016
We vertrokken vroeg en vonden onderweg geen echte plek meer om te overnachten. Ondanks omwegen bij Charleville Mezieres en de route via Luik, waren we ineens thuis na een rit van 660 km. Te lang eigenlijk, maar het was nergens aardig weer om te blijven hangen.

Totaal gereden afstand 6.892 km. Verbruik 1:10.

CP in Catillon sur Sambres

CP in Saint Pourcain sur Sioule

Flessenvulmachine in Meze

Plekje aan het strand in Cambrils

CP Stop and Go La Volta in Peniscola

Acsicamping in Olivia

Willem met flamingo's in de verte in Santa Pola

CP in Los Ramos

Zonnen op de CP in Totana

CP in Almerimar met sneeuw op de toppen van de Alpujarros

Ooievaars op de kerk in Marchena

CP in de haven van Sevilla met op korte afstand een Engelse buurman.

El Rocio. Zand en toeristen.

CP in Mazagon

Franse buren met Willem in Manta Rota

Wat fotografeer je als er een kleinkind op komst is? Ooievaars!

Even zitten in Alvor met zieke Willem.

Prachtige kust in Falesia

Mozaieken in de Spaanse tuinen van Sevilla.

Koninklijke stallen in Cordoba

Ruime plek op de cp in Almerimar

Heerlijke sinaasappels in Los Ramos

Acsicamping in Pucol

Weer een heerlijk plekje bij de zee in Cambrils